Arvio: Terijoella-näytelmän pääroolissa on Terijoki itse

Ari Nakari

Kesävieraita (Turo Marttila, Seppo Merviä, Samuli Punkka, Aija Pahkala, Marja-Liisa Ketola ja Jussi Johnsson) emännöivät Helka Periaho ja Stella Laine.
Kesävieraita (Turo Marttila, Seppo Merviä, Samuli Punkka, Aija Pahkala, Marja-Liisa Ketola ja Jussi Johnsson) emännöivät Helka Periaho ja Stella Laine.

Helena Anttosen Lappeenrannan-kaudella aloitettu kotiseutusarja saa täydennystä Terijoen kuuluisista hiekkarannoista ja huvilayhdyskunnan monivaiheisesta historiasta. Entisellä teatterinjohtajalla Anttosella tuntuu olevan tuottelias kirjoitusvaihe, sillä Terijoen lisäksi häneltä pyörii samaan aikaan Porissa toinen kantaesitys.

Käsikirjoituksen perustekniikka on käytetty ja toimiva. Polveilevaa historiaa voi teatterissa parhaitenkuvata keskittämällä tapahtumat yhteen lyhyeen ajanjaksoon, kuten Terijoen suomalaiskesään 1933 täysihoitolaksi muutetussa entisessä venäläishuvilassa.

Terijoen kesästä rakennetaan pitkiä lankoja niin ajassa taaksepäin kuin eteenpäin Italiasta leviävään aatteeseen, Saksasta nousevaan myrskyyn tai Neuvostoliiton suomalaisten tuleviin puhdistuksiin.

Ei mitään kulttuurisnobbailua

Täysihoitolan taiteilijavieraista tuttuja ovat kirjailijat Elmer Diktonius ja Olavi Paavolainen, ehkä myös varmaan Elli Tompurista tehty pilakuva. Näytelmä ei kuitenkaan ole mitään kulttuurisnobbailua. Pääroolissa on Terijoki itse, tai paremminkin meidän mielikuvamme siitä, sillä kovin harva on nähnyt sotia edeltänyttä Terijokea.

1930-luvun alku oli Terijoella varsin seesteistä verrattuna aiempaan ja varsinkin myöhempään aikaan. Monet huvilayhdyskunnan purkamatta jääneet rakennukset toimivat kesähotelleina, joita taiteilijat suosivat.

Menneestä tuolloin kyllä muistettiin teloitetut venäläisemigrantit ja Terijoen kautta paenneet suomalaiset punaiset, mutta merkkejä tulevasta myrskystä ei vielä nähty. Suruttomien seurakunta on oiva nimi majatalon vierasjoukolle.

Rytmi tiivistyy väliajan jälkeen

Näytelmän tapahtumat ovat räväkän alun jälkeen tarpeettomankin viipyileviä. Kohtaukset soljuvat rapsodiamaisesti teemasta toiseen, mutta varsinkin ensimmäisen näytöksen kohtauksissa sisäinen jännite jäi pehmeäksi.

Terijoen tapaisen paikan historiaa kuvatessa tällainen hiljainen runollisuus ei varmasti ole väärin, mutta ainakin alussa katsojan odotus tuntuu vähän pitkähköltä.

Väliajan jälkeen rytmi onneksi tiivistyy. Varsinkin pääroolin Helka Periaho saa majatalon emäntään sekä särmää että herkkyyttä. Turo Marttilan roolityö toimi voimakkuudellaan, vaikka Diktonius-mielikuvat eivät ehkä ole kaikilla samanlaisia. Stella Laine palvelustyttönä säilyy alusta lähtien ilahduttavan pirteänä.

Lavastus onnistuu

Todellista historiaa kuvaavissa näytelmissä on toimiva tehokeino, että katsoja tietää tulevasta enemmän kuin roolihenkilö. Tätä tehokeinoa ei ole hyvä latistaa liialla osoittelulla. Esimerkiksi Neuvostoliittoa rakentamaan lähteneen amerikansuomalaisen kohtalo olisi arvattavissa ilman enempää selittelyä.

Alun takaumakuvaa lukuun ottamatta koko näytelmän ajan on käytössä sama lavaste, jota kääntelemällä näyttämökuvaa saa helposti vaihdettua. Ilmava ja kevyt lavastus on tässä esityksessä erityisen onnistunut.

Terijoella

Käsikirjoitus ja ohjaus Helena Anttonen, lavastus Tarja Jaatinen.

Kantaesitys Lappeenrannan kaupunginteatterin suurella näyttämöllä 25.3.2017.

Hyvää: Mielikuvien Terijoki on käsikirjoituksessa hienosti ankkuroitu todelliseen historiaan.

Huonoa: Pari harjoituskertaa lisää olisi tuonut enemmän syvyyttä ja rytmiä ensimmäiseen näytökseen.

Erikoista: Hämmentävä Aurinko-kuvaelma olisi voinut olla aito ajanviete 30-luvun taiteilijavierasjoukolle.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.