Kirja-arvio: Saksalainen ammattimies kiersi kameran kanssa Suomea vuoden 1940 kesäolympialaisten markkinoimiseksi — Kuviin perustuva kirja vie aikamatkalle muun muassa sotia edeltäneeseen Lappeenrantaan, Imatralle ja Viipuriin

Jussi Jäppinen: Viimeisen kesän maisemia. Aikamatka Suomessa 1939—2019. Atena-kustannus 2019, 304 s.

Hans Wagner

Hans Wagner piipahti matkallaan myös Imatrankoskella.
Hans Wagner piipahti matkallaan myös Imatrankoskella.

Tällä kirjalla on todella merkillinen historia. Vuoden 1940 kesäolympialaisiin valmistautuva Suomi halusi tehdä ulkomaisille matkailijoille maastamme komean kuvakirjan, jollaista ei ollut ennen saatavilla.

Värivalokuvauksen taso oli Suomessa olematonta, joten tehtävä annettiin saksalaiselle ammattimiehelle Hans Wagnerille. Hän kiersi kesällä 1939 Suomea kameransa kanssa ja taltioi näkymiä, tilanteita, tunnelmia.

Matka vei pääkaupunkiseudulta pääosin itään, joka nähtiin monipuolisimpana kohteena. Sieltä jatkettiin kohti pohjoista aina Lappiin saakka, josta palattiin etelään.

Hans Wagner

Viipuri oli merkittävä satamakaupunki vuonna 1939.
Viipuri oli merkittävä satamakaupunki vuonna 1939.

Wagner poistui maastamme heinäkuussa 1939 kuvat mukanaan. Tarkoitus oli laatia komea kuvakirja, mutta maailmanhistoria muutti kaiken. Saksa hyökkäsi itään, Suomi joutui talvisotaan. Ei siinä juuri kuvakirjoja enää ajateltu.

Wagner kuoli, ja kuvat jäivät hänen leskelleen. Tieto kuvien olemassaolosta kantautui Suomeen ja monimutkaisten vaiheiden jälkeen ne saatiin takaisin Suomeen.

Kuvista julkaistiin 1980-luvulla kaunis teos Viimeinen kesä, jonka keskeinen kokoaja oli Jussi Jäppinen, palkittu tietokirjailija ja kulttuuriympäristön tutkija.

Vaan Jäppinenpä ei jätä juttua tähän, vaan kehittää ajatuksen kirjasta, jossa hän, valokuvaajana, kulkee Wagnerin polkuja uudelleen ja dokumentoi kamerallaan samat näkymät ja kohteet vuonna 2019.

Hans Wagner

Hans Wagner vieraili myös Viipurissa. Kuvassa Pyöreä torni.
Hans Wagner vieraili myös Viipurissa. Kuvassa Pyöreä torni.

Kuvaretkestä tulee aikamatka kahteen aikakauteen, kahteen eri Suomeen. Maailma on muuttunut, maisemat osittain vaihtuneet, mutta yllätykseksi kaikki ikoniset näkymät ovat säilyneet: Koli on aina yhtä jylhä, Punkaharjun soljuva kapeus yllättää, Imatrankoski kuohuu ikuisesti mykistävänä.

Nyt julkaistussa kirjassa menneisyys elää vahvassa maisemassa ja ihmisen jäljessä muutoksen tekijänä. Lappeenranta saa runsaat kymmenen sivua entisten näkymien komeutta yhdistyneenä tähän päivään. Viipuri on vahvana mukana, kiinnostavana leikkauksena 1970-luvulla otetut kuvat kaupungin ankeudesta ja vastakohtana nykyinen rentous.

Jäppisen työssä näkyy hallittu kulttuurihistoriallinen ote ja tietämys, tekstit ovat napakoita, kuvat nautittavia. Niiden yhdistäminen vanhoihin otoksiin tuo katsojan mieleen ajan, jossa historia ja menneisyys ovat yhtä ja samaa kokemusta. Nostalginen muisto kesästä, joka ei koskaan pääty.

Seppo Paajanen

Atena

Jussi Jäppinen koosti Hans Wagnerin kuvista teoksen Viimeinen kesä vuonna 1985. Tänä vuonna ilmestyneessä Viimeisen kesän maisemia -teoksessa on mukana myös nykypäivän näkymiä.
Jussi Jäppinen koosti Hans Wagnerin kuvista teoksen Viimeinen kesä vuonna 1985. Tänä vuonna ilmestyneessä Viimeisen kesän maisemia -teoksessa on mukana myös nykypäivän näkymiä.

Hyvää: Komea kuvakavalkadi Suomen ikonisista näkymistä.

Kehitettävää: Kuvituksena myös vanhoja grafiikan lehtiä, gravyyreitä. Ne eivät välttämättä istu liuontevasti valokuvakirjaan.

Erityistä: Karjala ja Itä-Suomi kiitettävästi esillä.

Luetuimmat