Äänikirjojen myynti kasvoi vuodessa 181 prosenttia - Noin 17 euron kuukausimaksulla voi kuunnella tarinoita rajattomasti kännykästään

Kirjallisuuden suoratoistopalvelut ovat tuoneet äänikirjat älypuhelimeen kuukausimaksun hinnalla.

Moises Garibay, Moises Garibay

BookBeat
Äänikirjojen myynti on noussut räjähdysmäisesti sen jälkeen, kun Storytell ja BookBeat tulivat Suomen-markkinoille.
BookBeat Äänikirjojen myynti on noussut räjähdysmäisesti sen jälkeen, kun Storytell ja BookBeat tulivat Suomen-markkinoille.

Ladattavien äänikirjojen suosio on kasvanut Suomessa voimakkaasti. Kustantaja Juha Virkki Docendo-kustantamosta sanoo, että myynti alkoi nousta rajusti viime vuonna.
— Kasvu johtuu siitä, että alan isot toimijat Storytel ja BookBeat tulivat pari vuotta sitten Suomen markkinoille.
Siihen asti ladattavien äänikirjojen kauppaa hallitsi Elisa Kirja. Suomen Kustannusyhdistyksen tuoreimman neljännesvuositilaston mukaan vuonna 2017 ladattavien äänikirjojen myynti oli 1 831 000 euroa. Kasvua vuoden 2016 vastaavaan aikaan oli 181 prosenttia.

Äänikirja on poistumassa cd:nä

Virkin mukaan myyntiprosentit näyttävät isoilta, koska ladattavien äänikirjojen kysyntä oli viime vuoteen asti vielä pientä. Hän uskoo kuitenkin, että myynti jatkaa nousuaan tänäkin vuonna.

— Edelleen puhutaan vähintään kymmenien prosenttien kasvusta.
Tallenteina, esimerkiksi cd-levyinä, myytävät äänikirjat sitä vastoin ovat alamäessä. Niiden myynti laski Kustannusyhdistyksen tilaston mukaan reilulla yhdeksällä prosentilla.
Suomen Kustannusyhdistyksen johtajan Sakari Laihon mukaan cd:t ovat enää pienen käyttäjäryhmän suosiossa.
— Ne näyttävät tällä hetkellä poistuvalta tuotteelta. Äänikirjaa on huomattavasti kätevämpi kuunnella ladattuna kännykästä kuin cd:nä, hän sanoo.

Kuluttajat tottuneet könttämaksuun ja rajattomaan käyttöön television ja musiikin puolella

Storytel ja BookBeat ovat kirjallisuuden suoratoistopalveluita, jotka toimivat musiikkipalvelu Spotifyn tapaan. Sovellus ladataan esimerkiksi älypuhelimeen, ja sillä voi kuunnella kuukausimaksun hinnalla kirjoja rajattomasti. Kuukausimaksu on kummassakin palvelussa piirun vaille 17 euroa.

Elisa Kirjasta puolestaan teokset ostetaan yksittäin.
Virkki uskoo, että kuukausimaksu on yksi syy uusien palveluiden suosioon. Kuluttajat ovat tottuneet könttämaksuun ja rajattomaan käyttöön television ja musiikin puolella.
— Myös kirjojen määrä on uusien toimijoiden myötä kasvanut aiemmasta.
Laihon mukaan Storytel ja BookBeat ovat myös satsanneet markkinointiin. Suoratoistopalveluiden mainoksia on näkynyt niin lehdissä, tv:ssä kuin katukuvassa.
Docendolta on ilmestynyt vain muutamia äänikirjoja kaudessa, koska niiden tekeminen on kallista. Kustannukset syntyvät lähinnä studioajasta ja lukijan palkkiosta.
— Äänikirjassa on sama ongelma kuin musiikkipuolella Spotifyssa: tekijöille ja kustantajille tulevat rahasummat ovat suhteellisen vaatimattomia. Äänikirjan tekeminen ei ole taloudellisesti vielä kovin kannattavaa, ellei siitä muodostu isoa hittiä, Virkki sanoo.
Virkki uskoo kuitenkin, että tulevaisuudessa äänikirjat lisääntyvät kustantamossa.
Docendo on keskittynyt tietokirjoihin, mutta se harppaa ensi syksynä kaunokirjallisuuden puolelle. Virkin mielestä kaikki tietokirjat eivät sovi äänikirjoiksi.
— Elämäkerroissa ja dekkareissa ne toimivat hyvin. Tarinallisuus on äänikirjoissa tärkeää.

Myydyimmät äänikirjat vuonna 2017
1. Juha Vuorinen: Juoppohullun päiväkirja (Diktaattori Oy) 58 589 kappaletta.
2. Mikael Bergstrand: Delhin kauneimmat kädet (Bazar) 11 900.
3. Henriikka Rönkkönen: Mielikuvituspoikaystävä ja muita sinkkuelämän perusasioita (Atena) 7 300.
4. Jo Nesbø: Aave (Johnny Kniga) 6 400.
5. Oskari Saari: Aki Hintsa — Voittamisen anatomia (WSOY) 6 000.
6. Aki Linnanahde: Jere (WSOY) 5 100.
7. Maaret Kallio: Lujasti lempeä (WSOY) 5 000.
8. Jo Nesbø: Jano (Johnny Kniga) 3 800.
9. Leena Lehtolainen: Viattomuuden loppu (Tammi) 3 700.
10. Dan Brown: Alku (WSOY) 3 600.
Lähde: Suomen Kustannusyhdistys

Luetuimmat