Kirjastosta saa ilmaiseksi yksityistä opastusta tietotekniikan ongelmiin tai vaikkapa uuden älypuhelimen käyttöönottoon

Kai Skyttä

Pekka Salokannel kertoi maanantaina Lappeenrannan pääkirjastossa lasten työpajassa 3D-tulostuksesta.

3D-tulostin surraa Lappeenrannan pääkirjastossa. Kymmenvuotias Arttu Ylämäki kuuntelee tarkasti, kun alan asiantuntija Pekka Salokannel vetää lapsille työpajaa 3D-tulostuksen perusteista ja lisätystä todellisuudesta. Tarkoituksena on suunnitella ja tulostaa oma hahmo.
— Halusin osallistua työpajaan, koska tykkään teknologiasta, Arttu Ylämäki kertoo.
Myöhemmin illalla Salokannel luennoi samasta aiheesta aikuisille.

Uuden teknogian tekeminen tutuksi on nykyisin yksi tärkeä osa kirjastojen toimintaa. 
— Uuden kirjastolain myötä se kuuluu tavallaan meidän velvollisuuksiimme, palvelujohtaja Leena Priha Lappeenrannan kirjastosta kertoo.
Kirjasto tekee tiivistä yhteistyötä koulun kanssa ja pyrkii reagoimaan nopeasti asioihin, jotka ovat pinnalla koulumaailmassa. Tällä hetkellä niitä ovat muun muassa koodaus, innovointi ja virtuaalitodellisuus.
— Me tartumme aktiivisesti uusiin asioihin. Henkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti.  
Tarvittaessa kirjasto myös ostaa osaamista ulkopuolelta. Esimerkiksi työpajan vetäjä Pekka Salokannel työskentelee 3DBear-yrityksessä, joka suunnittelee oppimissovelluksia.

Henkilökohtaista

apua ilmaiseksi

Kirjasto tarjoaa paljon neuvontaa myös arkipäivän tietotekniikan ongelmissa. Näitä palveluja hyödyntävät etenkin iäkkäämmät ihmiset.
Lappeenrannan kirjastossa toimii joukko vapaaehtoisia, jotka antavat yksityistä opastusta vaikkapa uuden älypuhelimen tai tabletin käyttöönotossa tai vaikkapa sähköpostin käytössä.
Henkilökohtaisen opastuksen voi varata ilmaiseksi kirjastosta.
— Käyttökoulutus tuntuu toimivan paremmin yksilöohjauksena kuin ryhmässä. Kaikilla ihmisillä on eri jutut, jotka ovat heille vaikeita ja joissa he tarvitsevat apua. Ihminen voi tulla laitteensa kanssa tänne meille, ja vertaisopastaja käy hänen kanssaan asiat läpi yksi kerrallaan, Priha sanoo.
Kaikkea ei myöskään tarvitse omaksua kerralla, vaan tarvittaessa voi varata uuden ajan.

Kirjaston rooli tarjota neuvontaa arkipäivän tietotekniikan ongelmissa saattaa jatkossa kasvaa entisestään. Viranomaisten kanssa asiointi siirtyy vielä nykyistäkin enemmän verkkoon, jos Suomi.fi-palvelu toteutuu, kuten on suunniteltu.
Tulevaisuudessa Suomi.fi-verkkosivustolta pitäisi löytyä kaikki kuntien ja julkishallinnon palvelut. Palvelun käyttäminen edellyttää, että ihmisellä on esimerkiksi verkkopankkitunnukset ja kykyä hoitaa asioita netissä.
— Valtiovarainministeriö on nyt sälyttämässä Suomi.fi-neuvontaa kirjastojen tehtäväksi. Vaikka teemme sitä osin jo nyt, nykyisillä resursseillamme tehtävä on kuitenkin liian iso, Priha sanoo.

Riina Nokso-Koivisto

Riina Nokso-Koivisto

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat