Näyttelyarvio ja vinkki bensanhakijoille: Viipurissa on tarjolla myös barokin helmiä

1600-luvun flaamilaista taidetta. Viipurin Eremitaasi 3.11.2017— toistaiseksi.

Esa Vilenius

Eremitaasin Viipurin näyttelykeskus on nähtävyys jo itsessään, ja nyt siellä on esillä alankomaalaisia mestareita.
Eremitaasin Viipurin näyttelykeskus on nähtävyys jo itsessään, ja nyt siellä on esillä alankomaalaisia mestareita.

Pantsarlahden mäellä sijaitseva Viipurin taidemuseo on itse nähtävyys sinänsä: komea rakennus, vaikuttava pylväikkö, uljas sijainti. Uno Ullbergin suunnittelema monumentti on muisto vanhasta Viipurista.
Nykyisin taidemuseo on Pietarin Eremitaasin filiaali, johon saapuu näyttelyitä keskusmuseosta. Yksittäinen näyttely on avoinna vähintään puoli vuotta, joskus vuodenkin.
1600-luvun barokkia flaamilaiselta alueelta esittävä näyttely on jatkoa jo aiemmin nähdyille klassiseen tyyliin keskittyneille näyttelyille. Varmaa ja korkeaa tasoa, tarkoin harkittuja esineitä, mutta silti jää odottamaan jotain komeampaa, näyttävämpää. Tuntuu kuin Viipurin näyttelyt tehtäisiin hieman sordiino päällä. Ylöspanokin on perin konservatiivinen.
Upeitahan maalaukset etenkin ovat. Rubensilta muutama tyylikäs teos, kasvokuvia sekä Hagarin karkotus Abrahamin talosta. Bruegeliltä samoin hienot maalaukset.
Tuon ajan koulukunta on muutenkin hyvin esillä ja etenkin maisemakuvat lumoavat katsojan. Tekijänimet ovat suurelle yleisölle tuntemattomampia, mutta on pakko ihailla taiteilijoiden huippuunsa kehitettyä tekniikkaa ja kokonaisuuden sommittelua.

1600-luvun barokkia flaamilaiselta alueelta esittävä näyttely on jatkoa jo aiemmin nähdyille klassiseen tyyliin keskittyneille näyttelyille.

Näyttelyssä on myös patsaita ja reliefejä. Niissä ajan ihanteellisuus kulminoituu ihmiskehon täydelliseen kuvaamiseen.
Tekstiilejäkin pääsee ihastelemaan. Kookkaat gobeliinit ovat sävykkäitä. Samoin katse pysähtyy pikkutarkkaa yksityiskohtaa myöten koristeltuihin pitseihin. Nahalle painetut tapetit ovat harvinainen näky. Muuta esineistöä edustavat vaasit ja maljat sekä erilaiset aseet ja miekat.
Viipuri tarjoaa tasokkaan näkymän 1600-luvun taiteeseen Alankomaiden seutuvilta. Huolellisesti toimitettu näyttelykirja dokumentoi työt ja tekijät perusteellisesti ja osoittaa, että näyttelyn suunnittelu ja toteutus on pitkällisen työn tulosta.
Kaino toive: kunpa jättäisivät klassisen kauden jo sikseen ja räväyttäisivät esiin uudempaa taidetta, sitä varastoissa kyllä piisaa.

Hyvää: Tasokasta ja tyylikästä taidetta monipuolisesti.
Huonoa: Konservatiivinen ja yllätyksetön ripustus.
Erityistä: Taidemuseon kävijöistä lähes puolet tulee Suomesta.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.