Opiskelijat siirsivät mäkiautokisansa keskustaan — Sunnuntaina kaahataan Raastuvankadulta satamaan yltävällä radalla: "Hieman parempi kuin Monacon GP"

Myös ammattikorkeakoulun opiskelijat tuovat polkuautokilpailunsa satamaan.

Mika Strandén

Teekkareiden mäkiautotapahtumasta vastaava Roope Ritala seisoo lähtösuoralla.
Teekkareiden mäkiautotapahtumasta vastaava Roope Ritala seisoo lähtösuoralla.

Teekkari Roope Ritala seisoo Raastuvankadun ja Kauppakadun risteyksessä Lappeenrannan keskustassa. Siinä on tiukka kurvi sunnuntaiseen mäkiautokilpailuun osallistuville.

— Sunnuntaina voi nähdä mitä ihmeellisimpiä virityksiä, joilla ajetaan mäkeä alas. Ja samalla pidetään karnevaalimeininkiä, Ritala lupaa.

Omintakeisten autojen vauhti ei kiihdy päätähuimaavaksi, vaikka ne huristavat jyrkkää mäkeä aina kauppakeskus Armadan nurkilta satamaan asti. Radan varrelle rakennetaan myös shikaani, eli vauhtia hidastava mutka.

— Luulen, että vauhti ei kiihdy kuin johonkin 20—30 kilometriä tunnissa.

Ritala on toisen vuoden opiskelija Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Mäkiautokisan vetovastuu lankesi hänelle, sillä homman hoitaa perinteisesti koneenrakennuskillan varapuheenjohtaja.

Yleiseen luokkaan vai korjaussarjaan? 

Mäkiautoilla on huristeltu vuodesta 2005 lähtien. Aiempina vuosina tapahtuma on järjestetty Skinnarilassa lähellä yliopistoa. Opiskelijat siirsivät tapahtuman tänä keväänä Lappeenrannan keskustaan, että suurempi yleisö pääsisi siitä nauttimaan.

— KRuisinKi on tervehenkinen koko perheen tapahtuma.

Mäkiautokisan mestaruudesta taistellaan kahdessa sarjassa. Korjaussarjaan voi kuka tahansa osallistua omalla, sääntöjen puitteissa rakennetulla mäkiautolla. Yleisessä sarjassa kilpaillaan killan omilla mäkiautoilla, joiden rattiin voi hypätä kuka tahansa.

Viime vuonna yleisessä sarjassa oli noin 20 kilpailijaa ja korjaussarjassa kuusi menopeliä. Tämän vuotista osallistujamäärää on vaikea etukäteen ennustaa.

— Riippuu siitä, miten jengi saa autoja kasaan.

Ritala on niin kiinni järjestelyvastuissa, ettei pysty itse osallistumaan kilpaan. Jos hän rakentaisi tapahtumaan auton, tavoitteena olisi mahdollisimman kevyt menopeli.

— Käyttäisin siinä kovia ja kapeita polkupyörän renkaita.

Mika Strandén

Roope Ritala seisoo risteyksessä, jossa on luvassa mäkiautokisailijoille tiukka mutka.
Roope Ritala seisoo risteyksessä, jossa on luvassa mäkiautokisailijoille tiukka mutka.

Suomen pisin Wappu täydessä vauhdissa

Mäkiautokilpailu nivoutuu Suomen pisimmän wapun juhlintaan, josta Skinnarilan teekkarit ja kylterit ovat tunnettuja. Ritala oli paikalla, kun Wappu julistettiin alkaneeksi viikko sitten keskiviikkona 11. huhtikuuta.

Vappuohjelmaa on joka päivä 2. toukokuuta saakka, joten Suomen pisin Wappu kestää tänä vuonna kunnioitettavat 22 päivää.

Saimia GP Kasinopuiston poluilla

Opiskelijat tuovat samana päivänä toisenkin autourheilutapahtuman Skinnarilasta keskustaan.

Saimaan ammattikorkeakoulun vuosittainen polkuautokilpailu Saimia GP järjestetään Kasinopuiston poluilla. Tänä vuonna autot liikkuvat käsivoimalla.

 

Seppo Rautiovaara

Mäkiautomeininkiä kymmenen vuoden takaa. Ratissa Viva Uno-tallin ykköskuski Mikko Purhonen.
Mäkiautomeininkiä kymmenen vuoden takaa. Ratissa Viva Uno-tallin ykköskuski Mikko Purhonen.

Mäkiautojen KRuisinKi

Lappeenrannan keskustassa ja satamassa su 22.4. klo 12—15.

Reitti: Raastuvankatu-Kauppakatu-Torikatu-satama.

Ajetaan mäkirata alas ja suorituksen aika kirjataan ylös.

Kaksi sarjaa: yleinen ja korjaussarja.

Yleisessä sarjassa ajetaan Koneenrakennuskillan autoilla ja siihen voi osallistua kuka vain.

Korjaussarjassa kilpaillaan itse rakennetulla mäkiautolla.

Saimia GP

Polkuautokilpailu.

Lappeenrannan Kasinopuistossa su 22.4.

Kilpureiden kelpoisuus, testaus ja säädöt klo 10.

Aika-ajot klo 11.

Kilpureiden säädöt n. klo 12.

Virallinen kilpailu n. klo 12.30.

Palkintojen jako n. klo 14.

Kommentoidut