Yhä useampi ulkomaalainen matkustaa Suomeen — kulttuuri, ruoka ja sauna kiinnostavat

Elena Liseytseva

Venäläiset Jekaterina Larina ja Dmitri Larin vierailivat Lappeenrannassa viime kesäkuussa.

Ulkomaalaiset haluavat tutustua suomalaiseen kulttuuriin ja elämäntapaan. Erityisesti se kiinnostaa kaukomailta tulevia. Myös makuelämykset ja talviharrastukset kiinnostava, ilmenee Finpro Visit Finlandin teettämästä matkailututkimuksesta.

Sauna kuuluu myös Suomen-matkaan. 260 000 ruotsalaista ja 240 000 venäläistä saunoi matkansa aikana.

Ulkomaalaiset tekivät viime vuonna 7,7 miljoonaa matkaa Suomeen. Matkojen määrä ja matkailijoiden rahankäyttö kasvoivat

— Erityisesti loppuvuosi 2016 oli Suomen matkailulle hyvä. Jos kehitys erityisesti venäläisten ja aasialaisten matkailussa Suomeen jatkuu, on tästä vuodesta tulossa suomalaiselle matkailualalle erinomainen vuosi, Finpron Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen sanoo tiedotteessa.

Suurin ulkomainen matkailuryhmä on edelleen venäläiset, jotka tekivät viime vuonna 2,7 miljoonaa matkaa Suomeen. Siinä on laskua neljä prosenttia verrattuna edellisvuoteen, mutta suuntaus kääntyi nousuun jo viime vuoden lopulla. Tänä vuonna venäläisille on myönnetty viisumeja lähes kaksinkertainen määrä verrattuna alkuvuoteen 2016.

Venäläiset käyttivät Suomessa rahaa 469 miljoonaa euroa. Keskimääräinen kulutus oli 175 euroa matkaa kohti. Kun kiinalainen käytti keskimäärin 940 euroa, 356 000 kiinalaismatkailijan yhteispotti nousi 335 miljoonaan euroon.

Ostosten ja elintarvikkeiden osuus matkailijoiden rahankäytöstä laski hieman, mutta majoitukseen ja ravintolapalveluihin käytettiin entistä enemmän. Myös huvipalveluihin käytetty rahamäärä kasvoi.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.