Peruiko Ryanair lentosi Thessalonikiin? Näin teet reklamaation lentoyhtiölle

Kuluttajan täytyy pyrkiä perumaan muut kulut kuten hotelli. Voimassa olevasta matkavakuutuksesta voi saada takaisin kuluja, jos lentoyhtiö ei suostu maksamaan korvauksia.

Mika Strandén

Ryanair on ilmoittanut Kreikan Thessalonikiin ensi kesäksi lentolippuja ostaneille, että lennot on peruttu. Arkistokuva.
Ryanair on ilmoittanut Kreikan Thessalonikiin ensi kesäksi lentolippuja ostaneille, että lennot on peruttu. Arkistokuva.

Kun lentoyhtiö peruu lennot, asiakkaan pitää olla yhteydessä lentoyhtiöön. Ryanair on ilmoittanut Kreikan Thessalonikiin ensi kesäksi lentolippuja ostaneille, että lennot on peruttu.

— Tärkeintä on, että tekee reklamaation ja ilmoittaa omat vaatimuksensa, johtava asiantuntija Raija Marttala Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonnasta kertoo.

Marttalan mukaan kuluttajan pitää pyrkiä perumaan muut kulut kuten hotelli, jos niitä ei pysty käyttämään. Lentoyhtiöiden ehdoissa saatetaan sanoa, että yhtiö ei vastaa välillisistä kuluista. Matkavakuutuksesta voi olla apua.

— Kannattaa tarkistaa omasta matkavakuutuksesta, onko sieltä mahdollisuus saada korvausta, jos jää hyödyntämättömiä kuluja. Matkavakuutus kannattaa yleensä ottaa jo matkaa varattaessa muun muassa tällaisten yllätysten varalta. Vakuutusta valittaessa on hyvä tutustua vakuutuksen ehtoihin ja selvittää jo ennalta millaisia tilanteita vakuutus korvaa.

Jos hotelli ei suostu perumaan varausta, kuluja voi yrittää vaatia lentoyhtiöltä.

— On hyvä olla ilmoitus hotellista, jos varausta ei voi perua ja maksu peritään, Marttala sanoo.

Säästä kopio reklamaatiosta

Reklamaation pitää liittää jäljennökset lentolipuista ja selvitys muista kuluista. Säästä kopio reklamaatiosta. Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilta löytyy malli englanninkielisestä reklamaatiokirjeestä.

Jos vastausta lentoyhtiöltä ei tule kuuden viikon kuluessa tai lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta korvauksia, ota yhteyttä kuluttajaviranomaisiin.

Jos kyse on ei-suomalaisesta, mutta EU-alueelta operoivasta yhtiöstä voi ottaa yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen. Kotimaisen lentoyhtiön osalta saat apua ja neuvontaa kuluttajaneuvonnasta.

Jos lento peruuntuu alle kaksi viikkoa ennen lähtöaikaa, lentoyhtiöltä voi vaatia vakiokorvauksia.

Vakiokorvausta ei voi saada, jos lennon peruutus on johtunut poikkeuksellisista olosuhteista kuten työtaistelusta tai säästä.

Mikäli asia ei ratkea neuvontatahojen kautta, voi tehdä ilmoituksen valvontaviranomaiselle, joka määräytyy lennon määränpään mukaan.

Kommentoidut