Blue White Eagle näyttää kuin hurrikaanin repimältä — Aavelaivan purkajat löysivät yllättäen asbestilevyjä

Entinen aavelaiva puretaan muutamassa päivässä. Blue White Eaglen metalliosat päätyvät kierrätykseen.

Juhana Nyman

Blue White Eagle katoaa romuksi muutamassa päivässä Turun korjaustelakalla Naantalissa.
Blue White Eagle katoaa romuksi muutamassa päivässä Turun korjaustelakalla Naantalissa.

Kaksi työkonetta runtelee Blue White Eagle –alusta sen molemmin puolin. Toisen koneen nokkaleikkuri rutistaa laivan rungosta irti paloja samalla, kun toisen purkukoura riuhtoo irti kevyempää tavaraa.
Ollaan Turun purkutelakalla Naantalissa. Tänne päättyy Blue White Eaglen taival laivana.
Tiistaina alkanut aluksen rungon purku on torstai-iltapäivään mennessä edennyt niin pitkälle, että Blue White Eagle näyttää siltä kuin olisi kohdannut hurrikaanin.
Laivan kansi on epämääräisen metalliromun peitossa. Suurin osa entisen risteilijän hyteistä on kadonnut. Kyljessä ammottaa reikä, josta roikkuu eristeitä.
Kaksi pienempää konetta lastaa laivasta irti rusikoituja palasia lavoille, joita vaihdetaan sitä mukaa, kun ne täyttyvät.
Purku-urakalla on kiire, sillä samassa kuiva-altaassa oleva jäänmurtaja Kontio on tarkoitus laskea vesille viikon kuluttua. Kun vesi päästetään altaaseen, ei Blue White Eaglesta saa olla mitään jäljellä.

Aluksesta löytyi asbestilevyjä


Syyskuussa Naantaliin Lappeenrannan Rauhasta hinattu Blue White Eagle leikellään telakalla niin sanottuun lavakokoon. Purussa syntyy myös paljon pienempää sälää, jota lajitellaan purkupaikalla.

— Tässä vaiheessa tärkeää on vain se, että tavara mahtuu lavalle, toimialapäällikkö Janne Salonen laivan purkamisesta vastaavalta Deleteltä sanoo.
Myöhemmin metalliromu leikataan pienempiin osiin, lastataan laivaan ja viedään eteenpäin terästehtaalle.
— Sen pitää olla tietyn kokoista, että se mahtuu uuniin.
Putkistosta löytyvät arvokkaammat metallit kuten messinki ja kupari käsitellään ja lajitellaan jo purkuvaiheessa.
— Ylemmät kannet ovat alumiinia. Niihin riittää lavakoko tässä vaiheessa. Ne menevät siitä mahdollisesti alumiinisulatolle Heinolaan.
Ennen telakka-altaaseen siirtoa Blue White Eaglen sisätilat purettiin ja tankit tyhjennettiin ja pestiin.
Ainakin yksi yllätys purku-urakkaan on mahtunut. Sisäpurussa paljastui asbestilevyjä, vaikka asbestikartoitus tehtiin jo ennen hinausta.

Turun korjaustelakka havittelee EU-romutuksia


Syy siihen, että Blue White Eagle makaa Rauhan sijaan nyt Naantalissa romutettavana löytyy EU-lainsäädännöstä ja Innovaatiorahasto Tekesin Ship Recycle –ohjelmasta.
Vuonna 2013 voimaan tulleen EU direktiivin mukaan EU-lipun alla purjehtivat alukset tulisi myös purkaa EU-alueella toimeen hyväksytyllä telakalla. Tällaiseksi tähtää myös Turun korjaustelakka.
Asetuksen ratifionti on vielä kesken, mutta Esa Lindqvist Innovaatiorahasto Tekesistä sanoo, että direktiivi on tulossa käytäntöön ensi vuoden aikana.
Tekes kiinnostui laivojen purkutoiminnasta, sillä EU-alueella arvioidaan tulevan vuosittain romutukseen noin 100 yli 150-metristä laivaa.
—Tällä voisi tehdä myös oikeasti bisnestä. Paitsi purkaa laivoja, ottaa myös purkumateriaali hyötykäyttöön.
Tekesin rahoittamassa hankeessa on mukana yrityksiä purkutoiminnan eri aloilta. Tavoitteena on selvittää purkuteollisuuden mahdollisuuksia Suomessa.
Blue Whiten Eagle on hankkeen testikappale.
Nykyisin suurin osa laivoista puretaan Intian ja Bangladeshin rannikoilla oloissa, joita ei juuri valvota.

Juhana Nyman

Blue White Eagle pitää saada romutettua nopeasti, sillä samassa kuiva-altaassa oleva jäänmurtaja Kontio lasketaan vesille viikon päästä.
Blue White Eagle pitää saada romutettua nopeasti, sillä samassa kuiva-altaassa oleva jäänmurtaja Kontio lasketaan vesille viikon päästä.

Blue White Eagle saattaa palata Etelä-Karjalaan


Vajaa 63-metrinen Blue White Eagle näyttää pieneltä Turun korjaustelakan 265 metriä pitkässä ja 70 metriä leveässä telakka-altaassa. Vieressä oleva 105-metrinen jäänmurtaja Kontiokin on kuin jättiläinen aluksen rinnalla.
— Se on täysin erityyppinen laiva kuin mitä havittelemme. Jatkossa toiveissa on saada romutettavaksi 150–200-metrisiä rahtialuksia, liiketoiminnan kehityspäällikkö Jukkapekka Sutela Meriaurasta sanoo.
Meriaura osti laivan Lappeenrannan seudun ympäristötoimelta ja vastaa projektissa myös romumetallin edelleen myymisestä.
—Tämän sai hankittua todella edullisesti. Laiva tuntui olevan oikeasti ongelma omistajalle.
Halvasta hinnasta huolimatta Blue White Eagle ei Sutelan mukaan ole mikään kultakaivos.
— Näin pienessä kohteessa ei ole kaupallisia perusteita. Enemmänkin testataan konseptia ja jokaisen roolia tässä hommassa.
Kaikki kuitenkin myydään. Arvion mukaan Blue White Eaglesta saadaan 500 tonnia terästä ja 100 tonnia alumiinia sekä lisäksi vähemmän muita metalleja.
—Eniten on normaalia kierrätysmetallia, joka myydään tukkurin kautta terästehtaalle.
Terästehtaita riittää Itämeren alueella useita ja Suomessakin kolme. Yksi niistä, Ovakon tehdas sijaitsee Imatralla.
Aika näyttää, palaako Blue White Eagle vielä kerran Etelä-Karjalaan.

Juhana Nyman

Blue White Eaglesta saadaan arviolta 500 tonnia terästä ja 100 tonnia alumiinia sekä sekalainen määrä muita metalleja.
Blue White Eaglesta saadaan arviolta 500 tonnia terästä ja 100 tonnia alumiinia sekä sekalainen määrä muita metalleja.

Se on täysin erityyppinen laiva kuin mitä havittelemme. Jatkossa toiveissa on saada romutettavaksi 150–200-metrisiä rahtialuksia.