Kielletyn venemaalin käyttö halutaan lopettaa Saimaalla — Veneen pohjia on suojattu aineella, joka estää limoittumista mutta tappaa eliöitä

Lappeenrannan ja Imatran pursi- ja purjehduseurojen kommodorit levittävät tietoa ja kertovat ympäristöystävällisemmistä vaihtoehdoista.

Antti Vasara

Topiantti Äikkään  veneen peräsin on limoittunut, mutta jäljet lähtivät tuoreeltaan melkein pyyhkimällä pois. Alla oli myrkytön venepohjamaali.
Topiantti Äikkään  veneen peräsin on limoittunut, mutta jäljet lähtivät tuoreeltaan melkein pyyhkimällä pois. Alla oli myrkytön venepohjamaali.

Saimaalle ajetaan sisävesillä kiellettyjen venemaalien käytön lopettamista. Kyse on aloitteesta, jonka ovat laatineet Lappeenrannan pursiseuran kommodori Topiantti Äikäs ja ja Imatran purjehdusseuran kommodori Antero Lattu.

Asiaa esiteltiin lokakuun lopussa Saimaan alueen pursiseurojen tapaamisessa Kuopiossa.

Äikäs ja Lattu muistuttavat, että niin sanottujen vanhojen antifouling-maalien käyttö on hyväksyttyä vain merialueilla.

Suomessa käytettävät antifouling-maalit, joiden teho perustuu kemiallisen ominaisuuteen, tulee hyväksyttää Turvallisuus- ja kemikaalivirastossa Tukesissa, sillä ilman Tukesin hyväksymismenettelyä ja lupaa ei maaleja saa myydä tai markkinoida Suomessa.

Kiellettyjen maalien kemialliset yhdisteet heikentävät vesieliöiden elinoloja veneen pohjassa sekä vesissä muutenkin.

Miksi kiellettyä tuotetta käytetään edelleen?

Tuotteita käytetään edelleen Saimaalla. Äikäs arvioi sen johtuvan siitä, että kielletyt tartunnanestomaalit pitävät veneen pohjan puhtaana tehokkaasti. Merellä aineiden käyttö on sallittua, sillä aineet hyödyt ovat haittoja suuremmat.

Merellä näkki eli merirokko tarttuu hanakasti veneen pohjaan ja lisää merkittävästi polttoaineen kulutusta. Myös vesiekologia on hieman erilainen merellä kuin järvivesissä.

Äikäs arvioi, että käytön jatkumisessa kyse voi olla myös tietämättömyydestä ja siitä, ettei kemikaalilain määräyksiä tunneta.

Suomalaiset veneilijät ovat hänen mukaansa äärettömän ympäristötietoisia ja haluavat suojella Saimaata. Kommodorit eivät halua estää tai vähentää veneilyä, vaan lisätä sitä, mutta he muistuttavat, että se on tehtävä vastuullisesti.

Vaikka yhteen veneeseen maalia laitetaan vähän, on kuormaa kertynyt jo 1970-luvulta näihin päiviin. Liukenevien haitallisten aineiden kuormitus on paikallista, sillä se osuu erityisesti satamiin, joissa veneet kelluvat suurimman osan aikaa.

Vaihtoehtoja on olemassa

Laissa kielletyksi määritellyille tuotemerkeille on olemassa monia vaihtoehtoja. Kipparit rohkaisevat pohtimaan asiaa vakavasti. Myös venemaaleja välittävät kauppaliikkeet on tarkoitus saada mukaan, ja tietoa levitetään muun muassa Pidä Saaristo siistinä ry:n ja venekatsastajien kautta.

— Tarkoituksemme on välittää tietoa sallituista pohjamaaleista, jotka toimivat makeassa vedessä aivan yhtä hyvin kuin perinteiset ja kielletyt antifouling-maalit, kommodorit toteavat.

Myrkytön, mutta hieman enemmän vaivaa vaativa menetelmä on veneen pesu käsin tai pursiseurojen ja kuntien yhdessä hankkimissa venepesureissa, joita koko Saimaan alueelle voisi sijoittaa 3—4 kappaletta.

Global Warming Images/REX

Kuvassa on kalastusvälineisiin tullutta merirokkoa Skotlannissa.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet