Arvion lääkärin tarpeesta voi tehdä itse sähköisesti vaikka keskellä yötä — Eksoten uusi digipalvelu vapauttaa hoitajia puhelimen päästä

Omaolo -palvelussa ihminen voi sähköisesti arvioida oireitaan ja palveluntarpeitaan sekä saada tilanteeseen sopivan ohjauksen Etelä-Karjalan palveluihin.

Heidi Veijalainen

Oireiden arvioimiseen tarkoitettu Omaolo-digipalvelu ei korvaa lääkäriä, sillä diagnoosin tilanteesta tekee jatkossakin terveysalan ammattilainen.
Oireiden arvioimiseen tarkoitettu Omaolo-digipalvelu ei korvaa lääkäriä, sillä diagnoosin tilanteesta tekee jatkossakin terveysalan ammattilainen.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) otti maanantaina käyttöön oireiden arvioimiseen tarkoitetun Omaolo -digipalvelun.

Verkossa käytettävässä Omaolo -palvelussa ihminen voi sähköisesti arvioida oireitaan ja palveluntarpeitaan sekä saada tilanteeseen sopivan ohjauksen Etelä-Karjalan palveluihin.

Palvelun alkuvaiheessa Omaolossa voi arvioida terveyspalveluiden tarpeen osalta alaselkäkipua tai -vammaa, virtsatietulehdusta ja hengitystietulehdusta. Sosiaalihuollon puolella avataan ensivaiheessa arvio henkilökohtaisesta avusta, arvio liikkumisesta kodin ulkopuolella ja arvio omaishoitotilanteesta.

Palvelun sisällöt laajenevat tämän vuoden aikana. Omaoloon lisätään muun muassa 12 oirearviota, kokonaisvaltainen hyvinvointitarkastus ja hyvinvointivalmennuksia sekä neuvola-, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon esitietolomakkeita.

Tähän saakka diagnoosin tekeminen on kehotettu jättämään lääkärin tehtäväksi, mutta pitääkö ihmisen jatkossa itse päätellä tilanteensa sairastuessaan, kehityspäällikkö Katja Rääpysjärvi Eksoten sähköisestä asioinnista?

— Omaolossa ei tehdä diagnoosia, sen tekee aina ammattilainen. Palvelussa arvioidaan oireita sekä sitä, kuinka kiireellisesti on tarvetta tulla ammattilaisen vastaanotolle. Omaolon tavoite on ohjata ihmistä oikeisiin palveluihin.

Mihin Omaolo -palvelulla pyritään terveydenhuollon näkökulmasta?

— Vähentämään puheluita, joissa hoitaja tekee arvion hoidon tarpeesta sekä siihen, että ihminen ohjautuu hoitoon itse tekemänsä arvion perusteella. Omaoloa voi käyttää 24/7, eli jos illalla mietityttää täytyisikö oireiden takia lähteä päivystykseen vai mennäkö terveysasemalle vasta aamulla, niin palvelussa voi tehdä arvion mihin kellon aikaan tahansa.

Mihin oireiden ja hoidon tarpeen arviointi palvelussa perustuu?

— Algoritmeihin, vastausten kombinaatioihin. Niistä vastaavat asiantuntijalääkärit. Omaolossa kysytään samoja kysymyksiä, joita hoitaja kysyisi puhelimessa tehdäkseen arviota oireista.

Palvelussa voi arvioida oireita ja hoidon tarvetta henkilökohtaisessa tai läheisen ihmisen tilanteessa. Kuka voi tehdä arvion toisen puolesta?

— Toisen puolesta voi tehdä palveluarvion esimerkiksi omaishoidosta. Suositeltavaa on, että terveysasioissa jokainen tekee arvion henkilökohtaisesti, koska palvelussa saatetaan ohjata myös suoraan sähköiseen ajanvaraukseen. Arvion tehdäkseen palveluun täytyy kirjautua pankkitunnuksilla tai varmenteilla, samoilla tavoin kuin muihin suomi.fi -tunnistuksen palveluihin.

Arvioi oireesi Omaolossa

ennen lääkärikäyntiä

Omaolo.fi on uusi sähköinen sote-palvelu, jonka kehittämisessä Eksote on ollut mukana.

Palvelussa kansalainen voi arvioida omaa hoidon- ja palveluntarvettaan sähköisen oirearvion avulla. Omaolo -palvelu tarjoaa helpon, luotettavan ja aina avoinna olevan väylän oman hoidon- ja palvelutarpeen arviointiin.

Hoitosuosituksena voi olla kiireellinen ohjaus päivystykseen, suora sähköinen yhteydenotto ja ajanvaraus esimerkiksi hoitajalle, lääkärille tai fysioterapeutille. Myös kotona toteutettavia hoito-ohjeita voidaan antaa.

Palveluun pääsee Eksoten asiointipalvelussa tai osoitteessa www.omaolo.fi.

Lähde: Eksote