Kuittia ei käteiskaupassa ole pakko tulostaa

Kai Skyttä

Lappeenrantalainen Veera Räsänen (vasemmalla) osti piirakkapalan kahvila Aleksanterista ja otti ostoksestaan talteen kuitin, jota myyjä Leena Vainikka tarjosi.
Lappeenrantalainen Veera Räsänen (vasemmalla) osti piirakkapalan kahvila Aleksanterista ja otti ostoksestaan talteen kuitin, jota myyjä Leena Vainikka tarjosi.

Asiakkaalle ei ole pakko pakko tulostaa kuittia käteismaksusta. Kuittia pitää aina tarjota, mutta sen voi jättää tulostamatta, jos asiakas ei kuittia halua.

Korkein hallinto-oikeus (KHO) linjasi näin lounaissuomalaista anniskelupaikkaa koskeneessa päätöksessään. Päätöstä voidaan silti soveltaa kaikkeen käteiskauppaan.

— Päätöksessä sovellettu laki kuitintarjoamisvelvollisuudesta käteiskaupassa koskee kaikkia elinkeinonharjoittajia. Näin ollen päätös on sovellettavissa, vaikka ostaisit kaupasta litran maitoa, KHO:n tietopalvelupäällikkö Satu-Maarit Tarkkanen täsmentää.

Kuittiasiaa puitiin nyt korkeinta oikeusastetta myöten ensi kertaa sen jälkeen kun kuittipakko käteiskauppaan tuli vuoden 2014 alussa.

Linjaus syntyi lounaissuomalaisen anniskelupaikan ja Lounais-Suomen aluehallintoviraston (AVI) kädenväännön seurauksena.

AVIn tarkastaja oli havainnut, että anniskelupaikassa oli myyty juoma ilman, että kassasta olisi tulostettu asiakkaalle kuittia. AVI määräsi anniskelupaikalle laiminlyöntimaksun.

Turun hallinto-oikeus kuitenkin poisti laiminlyöntimaksun. Kuittia oli tarjottu asiakkaalle suullisesti, joten hallinto-oikeuden mukaan kuitintarjoamisvelvollisuutta ei rikottu.

Hallinto-oikeuden mukaan riitti, että asiakkaalle tarjottiin kuittia sen jälkeen, kun maksu ostoksesta oli lyöty kassaan ja se oli mennyt kirjanpitoon.

Hallinto-oikeus katsoi, että kuittilaki ei yksiselitteisesti määrittele, pitääkö kuitti tulostaa silloinkin, kun asiakas ei sitä halua.

Lain mukaan kuitin voi tarjota myös sähköisenä. Sekin viittasi hallinto-oikeuden mukaan siihen, ettei kuittia ole pakko tulostaa.

Anniskelupaikka vetosi itse siihen, että esimerkiksi ravintolassa asiakas huomaa helposti, onko ostos lyöty kassaan ennen kuitin tarjoamista. Kassaan lyödyn kuitin voi tulostaa yhdellä napinpainalluksilla.

Kuittilain säätäminen vuonna 2014 liittyi pyrkimyksiin vähentää harmaata taloutta. Tausalla oli näkemys, että sillä voidaan torjua myyntiä ohi kassan ja kirjanpidon.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.