Harkintakyky petti Ruokolahden hydrokopteriturmassa: Kuski ajoi liian kovaa ja teki ajovirheen, eikä hänen ylipäätään olisi pitänyt olla puikoissa: ”Oli enemmän intoa kuin ymmärrystä”

Ohjeiden vastaisesti laite oli annettu sopimuspalokuntalaisen kokeiltavaksi, kertoo pelastuspäällikkö Ulf Westerstråhle Etelä-Karjalan pelastuslaitokselta.

Silva Laakso

Onnettomuuden syytä ja seurauksia selvitellään. 
Onnettomuuden syytä ja seurauksia selvitellään. 

Ruokolahden VPK:n harjoituksissa maanantaina tapahtunut hydrokopteriturma oli monen epäonnisen tekijän summa.

Puikoissa oli ensinnäkin henkilö, jolla ei ollut sinne mitään asiaa, kertoo pelastuspäällikkö Ulf Westerstråhle Etelä-Karjalan pelastuslaitokselta.

Toisekseen kuljettajan kokemattomuus huomioiden hydrokopterilla ajettiin liian suurta nopeutta väärässä paikassa.

Tapahtui ajovirhe ja törmäys laituriin, jonka seurauksena kaksi palokuntalaista loukkaantui.

Liikaa nopeutta ja ajovirhe

Westerstråhle korostaa, että hydrokopteri on tarkoitettu vain Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen vakituisen henkilöstön käyttöön, joka on saanut tähän koulutuksen.

— Olemme hyvin tarkkoja näissä asioissa. Ei moottorisahaakaan anneta käteen, jos ei sitä osaa käyttää, hän vertaa.

Kouluttaja oli ajatellut, ettei tilanteessa ole vaaraa, kun hän on kyydissä itse. Ei välttämättä olisi ollutkaan, jos olisi ajettu hiljaa ja varovaisesti jäällä. — Ulf Westerstråhle

Maanantaina hydrokopteri annettiin ohjeiden vastaisesti muiden ajettavaksi. Onnettomuushetkellä puikoissa oli sopimuspalokuntalainen, joka oli halunnut kokeilla hydrokopteria.

— Kouluttaja oli ajatellut, ettei tilanteessa ole vaaraa, kun hän on kyydissä itse. Ei välttämättä olisi ollutkaan, jos olisi ajettu hiljaa ja varovaisesti jäällä, Westerstråhle sanoo.

Näin ei tehty. Westerstråhlen käsitys on, että ajoneuvolla reviteltiin varsin kovaa. Rantautumisvaiheessa kuljettaja ei saanutkaan hydrokopteria enää pysähtymään sillä seurauksella, että hän rysäytti päin laituria.

— Oli enemmän intoa kuin ymmärrystä.

Jälkipyykiltä ei vältytä. Pelastuslaitoksen sisäisen selvityksen lisäksi menossa on poliisitutkinta. Myös Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue tulee käsittelemään tapauksen.

Silva Laakso

Poliisi ei kertonut tarkkaa paikkaa, mutta onnettomuus tapahtui Ukonsalmen ympäristössä.

Parin tonnin remppa

Onnettomuus tapahtui Ukonsalmen sillan tuntumassa Ruokolahden vapaapalokunnan harjoituksissa, joihin osallistui myös Etelä-Karjalan pelastuslaitos.

— Koulutettu kaveri meni kouluttamaan vapaapalokuntalaisia ja esittelemään samalla viime vuonna hankittua hydrokopteria, Westerstråhle kuvailee.

Molemmat kyydissä olleet saivat kasvovammoja. Vakavimmin loukkaantui edessä ollut, Ruokolahden sopimuspalokuntaan kuuluva kuljettaja.

Myös hydrokopteri vaurioitui keulastaan. Korjaus maksaa pari tuhatta euroa, Westerstråhle sanoo.

Tilaa kolmelle

Noin 60 000 euroa maksava hydrokopteri kulkee jäällä, lumella ja vedessä ja on tarkoitettu pelastustehtäviin vaikkapa Saimaalla. Tilaa on kahdelle pelastajalle ja yhdelle paaripotilaalle.

Sitä käytetään hankalissa olosuhteissa, kuten heikkojen jäiden aikaan avannosta pelastamiseen. Myös kelirikon takia kesämökille jumiin jäänyt potilas voidaan kuljettaa sen avulla turvallisesti mantereelle.

Etelä-Karjalan pelastuslaitos hankki ensimmäisen oman hydrokopterinsa vuosi sitten. Se korvasi WWF:n omistaman ilmatyynyaluksen, jota pelastuslaitos sai aiemmin lainata. WWF käyttää ilmatyynyalusta norppalaskentoihin.

— Tänä vuonna meidän on tarkoitus ostaa toinenkin hydrokopteri. Sen jälkeen hydrokopteri löytyy sekä Imatralta että Lappeenrannasta, Westerstråhle kertoo.

Uusimmat uutiset