Marian aukio avautuu autoille tietöiden takia, mutta pysyvän autokaistan saaminen voi olla odotettua vaikeampaa

Nyt kysytään, voiko Marian aukiolle eli torialueelle avata pysyvästi katua? Kaavamerkintä määrittelee alueen aukioksi ja toriksi eikä Valtakatua siinä enää ole.

Päättäjät ovat linjanneet kaavoissa koko alueen Marian aukioksi sekä osan tori/aukio- ja osan katuaukio/tori-merkinnällä.
Päättäjät ovat linjanneet kaavoissa koko alueen Marian aukioksi sekä osan tori/aukio- ja osan katuaukio/tori-merkinnällä.

Autoilun salliminen pitkin Lappeenrannan Marian aukion reunaa saattaa olla odotettua mutkikkaampaa. Tuoreissa asemakaavoissa vuosilta 2013 ja 2015 Kauppakadun ja Kirkkokadun välinen kivetty osuus on merkitty rasterilla toriksi.

— Valtakatua ei ole siinä enää. Se hävisi tuosta kohdasta kolmisen vuotta sitten. Kaavaselostuksen mukaan Valtakatu muuttui osaksi Marian aukiota. Paikan nimenä koko alueella on Marian aukio, selvittää kaupunginarkkitehti Maarit Pimiä valtuuston hyväksymien asemakaavojen sisältöä.

Kaavaselostuksen mukaan Valtakatu muuttui osaksi Marian aukiota. Paikan nimenä koko alueella on Marian aukio. Maarit Pimiä

Myös osayleiskaavassa päättäjät linjasivat samansuuntaisesti: Marian aukiolla on samanlainen torimerkintä kuin esimeriksi kauppatorilla.

— Näin päättäjät ovat kaavan hyväksyessään päättäneet. Koko keskustaa kehitetään kävelypainotteiseksi.

Kaataisiko valitus autokaistan avaamisen?

Keskustelu autoilun sallimisesta aukiolla velloo kuitenkin vilkkaana.

Kaupunkikehityslautakunta päättää keväällä, avataanko aukion reuna liikenteelle vai ei. Asian pitäisi hoitua liikennemerkkiä muuttamalla.

Maarit Pimiän mukaan ei ole aivan selvää, miten pitkälle nykyinen kaavamerkintä antaa myöten. Kaava kuitenkin kertoo sen tahtotilan, mitä on haluttu.

— Lautakunta tekee tulevalla päätöksellään kaavan tulkintaa. Enkä suoraan sanoen osaa sanoa, miten tässä kävisi, jos autoilun sallimisesta valitettaisiin. Se taas on oikeuden tulkintaa.

Kaupunki kerää lausuntoja yritysvaikutuksista

Kaupunki parhaillaan selvittää mahdollisen avaamisen pohjaksi Marian aukion liikenteen yritysvaikutuksia.

Mielipidettä kysytään Valtakadun kiinteistönomistajilta ja vuokralaisilta. Myös yrittäjäjärjestöiltä, kauppakamarilta ja korkeakoulukonsernilta pyydetään lausunnot.

Toimialajohtaja Pasi Leimi yllättyi kaavamerkinnästä: Voiko tuo pitää paikkansa?


Toimialajohtaja Pasi Leimi yllättyy kaavamerkinnästä tori/aukio.

— Voiko tuo pitää paikkansa. Mistä tuommoinen on poimittu? Käsittääkseni merkintä on katuaukio/tori ja mielestäni katuaukiolla voi sallia liikenteen, jos niin päätetään.

Leimi toteaa, ettei tuo tori/aukio-merkintä ainakaan ”kauhean tietoinen linjaus ole ollut”.

— Kun katusuunnittelua tehtiin, ajateltiin, että siinä voi olla yksisuuntainen liikenne. Tuo tuntuu jollakin tapaa kirjoitusvirheeltä, vai onko se ihan tarkoitushakuinen, en osaa sanoa.

Pasi Leimin mukaan Marian aukion laita on avattava liikenteelle huhtikuun alussa siksi ajaksi, kun  Kirkkokatu on kiinni.

Aukiolle tulee liikennettä tietöiden takia

Leimi kertoo, että Marian aukion laitaan avautuu ajoväylä joksikin aikaa joka tapauksessa tietyömaiden takia.

— Kaupungintalon edustatorin remontti jatkuu. Torin ali menevä Kirkkokatu pitää sulkea ilmeisesti huhtikuun alussa. Ja jotta Kirkkokatu voidaan katkaista, on Marian aukion laita avattava työmaan aikaiselle liikenteelle, että tästä kaupungista jotenkin pääsee läpi.

Leimi arvioi, että Kirkkokatu pysyy kiinni heinäkuuhun asti. Kun katu taas aukeaa, loppuu liikenne Marian aukiolla. Samalla alkaisi Marian aukion viimeisen osan kiveyksen tekeminen entisen Koulukadun kohdalta Kauppakadun päässä.

— Eli loppukesään menee se viimeisimmän liikennemerkin päättäminen. Tässä on vielä hyvää aikaa keskustella asiasta.

Leimi itse katsoo, että myös torilla ja aukiolla voisi ajaa autolla.


Hidas yhdensuuntainen liikenne harkinnassa


Kaupunkikehityslautakunnan puheenjohtaja Joonas Grönlund (kok.) uskoo niinikään, että liikenteen voisi avata voimassa olevilla kaavamerkinnöilläkin.

Grönlundin mukaan harkintaan tulisi hidas liikenne yhteen suuntaan niin, että autot väistävät jalankulkijoita. Tapahtumien aikana liikennettä ei sallittaisi.

Ely-keskuksen mukaan ehkä pihakatumainen liikenne mahdollinen

Kaakkois-Suomen ely-keskuksestakaan ei osata antaa lopullista vastausta tori/aukiomerkinnän joustamisesta liikenteeseen. Keskus korostaa, että lähtökohtana kuitenkin on, että  aukiomerkintä kertoo kaavoittajan tavoitteen.

Aukiolla pystytään sallimaan ehkä määräaikainen autoliikenne. Varovaisen arvion mukaan pihakatutyyppinen liikenne aukion laidassa ei ehkä vaatisi kaavamuutosta.

Muualla kävelyalueita laajennetaan ja kehitetään

Kaupunginarkkitehti Pimiä toteaa, että kaupungin on toimittava ihmisten, ei autojen ehdoilla.

— En usko, että kaupungin läpiajo tuo asiakkaita liikkeille lisää. Ja Valtakadun liiketilat ovat mukavasti alkaneet jo täyttyäkin.

Pimiän mukaan alkuun eri kaupungeissa vastustetut kävelykadut on todettu loppujen lopuksi hyväksi yrityselämälle ja kaupungin vilkkaudelle. Yleensä kävelyalueita on laajennettu.


Maarit Pimiä kertoo, että Kauppakadun reunaan Keskuspuiston viereen tulee lisää monien toivomia pysäköintipaikkoja.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat