Saksalaismeppi toivoo Suomen itärajalle Rautaesiripun reitin jatketta

Petteri Lindholm

Intohimoiseksi pyöräilijäksi tunnustautuva Michael Cramer esitteli Rautaesiripun pyöräreittiä Avot Sie -ravintolassa torstaina. Noin 25 hengen yleisössä oli myös monia poliitikkoja ja kaupungin virkamiehiä.

Lappeenrannassa vieraillut saksalainen europarlamentaarikko Michael Cramer uskoo pyöräilyturismin mahdollisuuksiin Etelä-Karjalassa.

EU:n liikenne- ja matkailuvaliokunnassa istuva ja viimeiset kolme vuotta sen puheenjohtajana toiminut Cramer pitää maakunnan valttina luontoa.

— Jos yritätte kilpailla historialla, häviätte auttamattomasti Roomalle, Ateenalle ja muille. Puhdas, hiljainen ja kaunis luontonne on sen sijaan ainutlaatuinen.

Lisäksi Cramer kehuu pyöräteiden kuntoa ja pyöräilyyn sopivaa ilmastoa.

Kylmän sodan rajareitti

Cramer kävi Lappeenrannassa esittelemässä vuosikymmeniä ajamaansa projektia Rautaesiripun reitistä. Torstaisen tilaisuuden järjesti Etelä-Karjalan vihreät.

Vajaat 8 000 kilometriä pitkä Rautaesiripun reitti kulkee kylmän sodan aikaista itäblokin maiden ja Länsi-Euroopan muodostamaa rajaa pitkin.

Etelä-Karjalassa reitti mutkittelee rajan tuntumassa ja poikkeaa suurimmissa kaupungeissa. Välipysähdyksinä ovat esimerkiksi Saimaan kanava ja Immolan rajamuseo.

Monissa Keski- ja Etelä-Euroopan maissa reitti ja sen varrella olevat nähtävyydet on viitoitettu ja merkitty turismioppaisiin. Suomessa Rautaesiripun reitti ei näy virallisesti, mutta sitä käy polkemassa satunnaisia matkailijoita, jotka seuraavat reittiä opaskirjojen avulla.

— Reitti on yhdistelmä Euroopan historiaa, kulttuuria, luontoa ja nähtävyyksiä, Cramer kuvaa.

Saksasta muualle Eurooppaan levinnyttä reittihanketta on rahoittanut valtioiden lisäksi Euroopan unioni.

44 miljardia euroa

Cramer tukee väitteitään pyöräilymatkailun mahdollisuuksista EU:n matkailusektorin tilastoilla: pyöräilyn osuus matkailun vuotuisesta liikevaihdosta on jopa 44 miljardia euroa.

Lappeenrannan kaupungin matkailupäällikkö Mirka Rahman uskoo, että pyöräilymatkailun mahdollisuuksiin ollaan Etelä-Karjalassa vasta vähitellen heräämässä.

— Kaupungin matkailuneuvonta vuokraa pyöriä nyt kolmatta vuotta, mutta erilaisten palveluiden tarjoajiksi kaivattaisiin lisää yrittäjiä. Tarvitaan majoitusta, kuljetuspalveluita ja tietysti markkinointia, Rahman sanoo.

Rahmanin mukaan pyöräpalveluita kehitetään yhteistyössä muiden Saimaan alueen kaupunkien kanssa Gosaimaa-hankkeessa. Pyöräily huomioidaan paremmin myös kaupungin valmisteilla olevassa matkailuohjelmassa.

Maakuntajohtaja Matti Viialainen kertoo Etelä-Karjalan panostavan niin ikään pyöräilyyn.

— Pyöräily on kovassa nousussa. Meillä on hyvä mahdollisuus saada lisää turisteja Euroopasta ja muualta maailmalta.

Cramerin esitystä seurannut Viialainen arvelee, ettei rautaesiripputeema vetäisi Suomessa turisteja samoin kuin esimerkiksi Saksassa, joka oli vuosikymmeniä jakautunut. Etelä-Karjalassa painotetaan Viialaisen mukaan pikemminkin järvi-, metsä- ja maalaismaisemaa.

Puumalassa tänä kesänä auennut pyöräilyn saaristoreitti on jo Viialaisen mukaan ollut suosittu.

— Se löi läpi ilman juuri minkäänlaista markkinointia.

Euroopan on muistettava historiansa

EU-parlamentin vihreään ryhmään kuuluva Cramer haluaa edistää turismin ohessa ympäristöasioita.

— Vuodesta 1999 lähtien EU:n hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet teollisuudessa 38 ja asumisessa 24 prosenttia, mutta samalla nousseet 22 prosenttia liikenteessä. Siksi liikenteen sähköistäminen ja pyöräilyn edistäminen ovat liikenne- ja matkailuvaliokunnan tärkeimpiä tavoitteita.

Rautaesiripun reitin edistäminen on Cramerille tärkeää myös Euroopan turvallisuuden vuoksi. Hän ehti elää 15 vuotta jakautuneessa Berliinissä.

— Olen vasta ensimmäistä sukupolvea, joka ei ole kokenut sotaa Euroopassa. Meidän on muistettava historiamme, jotta meillä voi olla hyvä tulevaisuus.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat

Kommentoidut