Liikenne Marian aukiolla jatkuu väliaikaisesti — vasemmisto ja vihreät vastustivat lautakunnan tiukassa äänestyksessä

Lopullisesti asia ratkeaa ensi vuonna ydinkeskustan kehittämissuunnitelman yhteydessä.

Kai Skyttä

Marian aukion laidan liikenteestä Valtakadulla on kiistelty pitkään. Keskiviikkona tehtiin väliaikaisratkaisu, jonka mukaan liikenne jatkuu alueella lokakuussa.
Marian aukion laidan liikenteestä Valtakadulla on kiistelty pitkään. Keskiviikkona tehtiin väliaikaisratkaisu, jonka mukaan liikenne jatkuu alueella lokakuussa.

Valtakadun autoliikenne Marian aukion kohdalla jatkuu lokakuun jälkeen ainakin toistaiseksi.

Pitkään Lappeenrannassa puhuttanut aihe sai keskiviikkona väliaikaisratkaisun, kun kaupunkikehityslautakunta päätti tiukan äänestyksen jälkeen sallia liikenteen.

Lopullista ratkaisua Kirkkokadun ja Kauppakadun väliselle osuudelle saadaan odottaa ydinkeskustan kehittämissuunnitelman valmistumiseen asti. Vasta suunnitelman hyväksymisen yhteydessä tehdään lopullinen päätös autoliikenteen sallimisesta Marian aukion kohdalla.

Lautakunta ei ollut yksimielinen asiasta ja se joutui äänestämään päätöksestä. Ratkaisu syntyi, kun toimialajohtaja Pasi Leimi teki muutosesityksen. Leimin uuden esityksen mukaan liikenne voi jatkua väliaikaisesti, kun Marian aukion kohdalle asetetaan pihatiestä kertova liikennemerkki.

Alueelle uusi liikennemerkki

Merkki mahdollistaa autoliikenteen 20 kilometrin tuntinopeudella. Samalla se siirtää vastuuta liikenneturvallisuudesta autoilijoille.

Valtakudulle ei tule uusia suojateitä, mutta jalankulkijat voivat liikkua alueella niin, että autoilla on joka tilanteessa väistämisvelvollisuus aina kun jalankulkija haluaa ylittää Valtakatua.

Katu aukeaa lokakuun aikana, kun alueella kesken oleva työmaa valmistuu.Kaupunkikehityslautakunnan äänestyksessä Johanna Thomander-Tiainen (sd.) ehdotti Virpi Junttilan (vihr.) kannattamana, että yksisuuntaista liikennettä Valtakadun jatkeella Marian aukion kohdalla ei sallittaisi. Esitys hävisi lukemin 6-5.

Vihreät ja SDP vastustivat

Toimialajohtajan esityksen takana olivat puheenjohtaja Joonas Grönlund (kok.), Mia Asikainen (kok.), Veli-Matti Virolainen (kok.), Mirva Hyvärinen (kesk.), Jari Karhu (kesk.) ja Kari Karhukorpi (ps.)

Vastaan äänestivät Johanna Thomander-Tiainen (sd.), Henri Näivä (sd.), Sanna Kemppainen (sd.), Virpi Junttila (vihr.) ja Kimmo Klemola (vihr.).

Keskustan kehittämishankkeen tiimoilta tehdään myöhemmin selvitys muun muassa liikenteen vaikutuksesta asukkaisiin, kaavoitukseen ja alueen yrittäjiin. Erityisesti keskustan yrittäjät ovat pitäneet liikenteen jatkumista tärkeänä alueen asiakasvirtojen vuoksi.

Kehittämissuunnitelma valmistuu näillä näkymin ensi vuoden alkupuolella.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat