Imatran ajot päristellään ensi kesänä 2. – 4. heinäkuuta – Tapahtuman taustajoukkoihin liittyi myös musiikki- ja media-alan konkari, Lasse Norres, joka suosii Honda Silver -mopoa

Imatran ajojen kokoontumisajot alkavat jo heinäkuun 1. päivänä.

Kai Skyttä

Edellisten "oikeiden" Imatran ajojen tunnelmaa: kuva vuodelta 2019.
Edellisten "oikeiden" Imatran ajojen tunnelmaa: kuva vuodelta 2019.

Imatran ajot järjestetään jälleen ensi kesänä. Ajot alkavat perjantaina 2. heinäkuuta ja päättyvät sunnuntaina 4. heinäkuuta.

Järjestäjät luottavat siihen, että kisat voidaan ensi kesänä taas järjestää, vaikka korona maailmaa tällä hetkellä koetteleekin.

Ajoissa kisataan IRRC- ja Open-luokkien Superbike ja Supersport-kilpailuissa. Muut kilpailuluokat julkaistaan lähiaikoina.

Imatran ajojen kokoontumisajo alkaa jo torstaina 1. heinäkuuta. Se järjestetään Vuoksen Vallilla katuradan ja varikon lähellä, ja se kestää kisojen loppuun saakka.

Ajojen yhteydessä järjestetään myös konsertteja: Road Racing Rock -konsertit viihdyttävät kansaa sekä perjantai- että lauantai-iltana. Konserttien artistikattauksesta kerrotaan myöhemmin.

Juho Kokko

Imatran ajojen pääsuora.
Imatran ajojen pääsuora.

Imatran ajojen aikataulut

Imatran ajojen 2021 aikataulut ovat seuraavanlaiset:

1.– 4. heinäkuuta: Kokoontumisajo.

1. heinäkuuta kello 16.30 - 19: Koko kansan polkupyörätapahtuma Imatran ajojen pääsuoralla yhdessä Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu ry:n (EKLU) kanssa

2. heinäkuuta kello 10.30-13: IRRC-esittelyparaati Imatran kävelykeskustassa

2. heinäkuuta kello 15. – 20: Imatran ajo IRRC, sekä Road Racing Rock –iltatapahtuma

3. heinäkuuta kello 10-19: Imatran ajo IRRC, sekä Road Racing Rock –iltatapahtuma

Tiina Kovanen-Bergman

Eero Kiiskinen on innokas motoristi.
Eero Kiiskinen on innokas motoristi.

4. heinäkuuta kello 10-18: Imatran ajo IRCC

Eero Kiiskinen: Olisipa hieno ajaa tuota rataa täysillä

Imatran ajojen hallitus on uudistanut voimiaan: lokakuussa 2020 sen uudeksi jäseneksi valittiin mäntsäläläinen Eero Kiiskinen. Kiiskinen vastaa jatkossa tapahtuman kehittämisestä, sekä yritysyhteistyöstä.

Kiiskinen on aktiivinen moottoripyöräilyn harrastaja, myös tapahtuma- ja autoalan pitkäaikainen vaikuttaja. Hän on toiminut johtotehtävissä muun muassa Laakkonen konsernissa, FHRA Marketing Oy:ssä ja Woltti Groupissa. Kiiskinen tunnetaan myös Mäntsälä Aero -lentokenttähankkeen puuhamiehenä.Läksin Imatran ajoihin mukaan siksi, että moottorikerhon Martti Solja soitti minulle ja kysyi, että mitäs meinaat isona tehdä, Kiiskinen nauraa.

– Aiomme katsoa joka ikisen kulmakiven läpi, ja miettiä, miten niistä kutakin voitaisiin kehittää. Lisäksi tarkoituksena on tuoda tapahtumaan enemmän monenlaista viihdettä – eli enemmän vastinetta lipunhinnalle.

Kiiskinen on ollut monessa mukana. Hän tuo Imatran ajoihin myös käsitystä siitä, mitä se voisi oppia toisenlaisilta tapahtumilta.

– Vaikka tämä kehumiselta kuulostaakin, niin pidän itseäni ideanikkarina. Aion tuoda pöytään paljon erilaisia virikkeitä – muut ovat sitten mukana päättämässä, että mitä niistä otetaan tapahtumaan mukaan.

Sen sijaan tulevien konserttien sisällöstä Kiiskinen ei vielä pukahda halaistua sanaa.

– Niistä tiedottaminen menee varmaan alkuvuodelle.

Imatran ajot ovat Kiiskiselle tuttu tapahtuma.

– Olen käynyt niissä ensimmäisiä kertoja jo 80-luvulta, ja jo kauan siellä pääkatsomossa istuessani olen miettinyt että olisipa hienoa päästä ajamaan tuota rataa täysillä itsekin. Nyt, kun aloin hallituksen jäseneksi, se ajatus on vain vahvistunut, hän nauraa.

Akseli Muraja

Lasse Norres on mopomiehiä. Parissakymmenessä vuodessa hän on mopoillut jopa liki tuhat kilometriä. Arkistokuva.
Lasse Norres on mopomiehiä. Parissakymmenessä vuodessa hän on mopoillut jopa liki tuhat kilometriä. Arkistokuva.

Lasse Norres: Minä ajan mopolla

Yksi alue, missä Kiiskinen aikoo Imatran ajoja vahvistaa, on tiedottaminen.

Sen takia hän soitti ystävälleen Lasse Norrekselle, pitkäaikaiselle musiikki- ja viihdealan vaikuttajalle.

– Lasse on niin tunnettu hahmo ja hänellä on tiedottamisen saralla niin vankka kokemus, että uskon hänen varmasti lisäävän median mielenkiintoa Imatran ajoja kohtaan, Kiiskinen sanoo.

Nyt Norres aloittaakin Imatran ajojen mediavastaavana.

– Olen tehnyt Eeron kanssa yhteistyötä jo vuosia. Kun hän soitti ja kysyi, että kiinnostaisiko minua tällainen projekti, niin vastasin että totta kai kiinnostaa, Norres kertoo.

Moottoriurheilu on Norreksen suuri rakkaus – etenkin autourheilu, mutta myös moottoripyörät. Hän on ollut mukana muun muassa American Car Show –näyttelyiden, Seinäjoen Vauhtiajojen, sekä Speedway Grand Prix -kisojen järjestämisessä.

Sen sijaan itse Norres ei ole moottoripyörällä ajanut.

– Minä ajan mopolla. Tarkemmin sanoen Honda Silverillä, joka näyttää minikokoiselta harrikalta. Se on peräisin vuodelta -99, ja sillä on ajettu toistaiseksi noin tuhat kilometriä, sillä teen sillä kaikki kauppareissuni, Norres nauraa.

Imatran ajot ovat tuttu tapahtuma myös Norrekselle – tosin edellisen kerran hän kävi niissä jo aikaa sitten pikkupoikana.

Vaikka ensi kesänä moottoripyöriä on miehen ympärillä pilvin pimein, hän ei edelleenkään aio sellaisella ajaa.

– En! En todellakaan uskalla nousta sellaisen kyytiin! Paitsi ehkä matkustajaksi. Itsesuojeluvaistossani tapahtui selkeä muutos parempaan, kun täytin 60 vuotta, Norres nauraa

Imatralla Norres on kyllä käynyt aikaisemmin.

– Tunnen Imatraa kohtaan lukkarinrakkautta, sillä isäni oli aikoinaan kaupparatsu, ja kiersi ympäri maata. Yksi hänen vakiopaikoistaan oli Imatran valtionhotelli, joten minäkin olen yöpynyt siellä ensimmäisen kerran jo 60 vuotta sitten. Olen aina pitänyt Imatrasta – eikä tämä ole mitään nuoleskelua.

Kommentoidut