Helleaalto rikkoo junatkin — yksi veturi simahti Joutsenoon, välillä vaunujen ilmastointi väsähtää ja ravintolavaunun jäätelötkin sulavat

Kun vaunu käy liian läkähdyttäväksi, VR vaihtaa sen matkan varrella viileämpään. Kuuman sään jatkuessa vaunuja jätetään jäähylle päivittäin.

Lukas Pearsall

Tukalien helteiden aikana junavaunut ovat välillä käyneet liian kuumiksi.
Tukalien helteiden aikana junavaunut ovat välillä käyneet liian kuumiksi.

Junatkin ovat kovilla pitkän hellejakson vuoksi. VR joutuu nyt päivittäin vaihtamaan jossain junan veturia tai vaunua, kun niiden lämpötila käy liian tukalaksi tai kompressori ylikuumenee.

Maanantaina Joensuusta Helsinkiin matkalla ollut Intercity 8 -juna jäi yli kolme tuntia aikataulusta, kun veturin kompressori kuumeni liikaa. Juna mateli hiljaa Joutsenoon, jossa veturi vaihdettiin.

— Se meni vähän nilkuttamiseksi. Tarkoitus oli vain päästä johonkin paikkaan, jossa veturin voi vaihtaa, selittää VR:n liikennetiedotuksen päällikkö Martti Uusinarkaus.

Viivytys sotki myös muuta liikennettä. Vastakkaiseen suuntaan menevä juna joutui seisomaan pitkään Joutsenossa.

Uusinarkaus kertoo, että kompressorin kuumenemista tapahtuu helpoiten tavarajunia vetävissä vanhoissa diesel-vetureissa. Maanantaina simahtanut veturi oli kuitenkin Sr2-sähköveturi.

— Näin vain kävi senkin kanssa, Uusinarkaus huokaa.

Kuumat vaunut varikolle

Kompressorin kuumenemisen lisäksi vetureiden ongelmana on riittämätön ilmastointi. VR vaihtaa toisinaan junan veturin, kun ohjaamon lämpötila käy liian tukalaksi kuljettajalle.

Myös vaunuja on poistettu junista, kun ne ovat käyneet liian kuumiksi matkustajille.

— Tällainen vaunu suljetaan myynnistä. Ensimmäisen mahdollisuuden tullen se jätetään varikolle, ja otetaan toinen vaunu tilalle, Uusinarkaus sanoo.

Hänen mukaansa kuumia vaunuja vaihdetaan helleaallon aikana päivittäin.

— Nyt kun on ollut näin kuumaa, kyllä meillä on joka päivä jouduttu reagoimaan, kun jonkin yksittäisen vaunun ilmastointi ei enää jaksa pitää matkustamoa tarpeeksi viileänä, tai kun jossain ravintolavaunussa pakastimen jäähdytys ei jaksa enää pyöriä ja jäätelöt sulavat sinne.

— Täytyy toki muistaa, että meillä on huima määrä vaunuja liikenteessä joka päivä, hän suhteuttaa.

Konduktööriä hihasta kiinni

Nykyjunissa viilennys on ilmastoinnin varassa, kun ikkunoita ei voi avata.

Martti Uusinarkaus kertoo henkilökunnan seuraavan, onko jokin vaunu lämpenemässä liian läkähdyttäväksi.

— Kyllä konduktööri huomaa aika nopeasti, kun alkaa olla hiostavaa. Toki me toivomme myös, että asiakkaat mainitsevat konnarille, jos he itse tuntevat, että alkaa olla epämukavan kuuma.