Kuutostien tehovalvontaratsiassa olisi tarvittu turkin taitajaa — Raskaan liikenteen valvonta vaatii poliiseilta aikaa ja vaivaa, jota on nykyään vaikea löytää

Poliisi valvoo tällä viikolla tehostetusti rekkaliikennettä. Liikennepoliisit ovat huolissaan siitä, löytyykö vaativalle valvonnalle aikaa.

Lumikki Haaja

Vanhempi konstaapeli Markku Immonen suorittaa tarkastusta valtatie 6:lla Metson levikkeellä.

Keskiviikkoaamuna valtatie 6:lla, Utin ja Kaipiaisten välillä sijaitsevalla Metson levikkeellä seisoo kolme kuorma-autoa. Kuljettajat eivät ole pysähtyneet lepotauolle, vaan menossa on poliisin Euroopan laajuinen raskaan liikenteen tehovalvontaviikko.

— Onko täällä turkin taitajaa? Nyt tuli sellainen kuljettaja, jolta ei oikein englanti taitu, kysyy vanhempi konstaapeli Atte Lipiäinen Kaakkois-Suomen poliisista.

Raskaan liikenteen valvonta vaatii omaa aktiivisuutta ja kouluttautumista

Poliisi tarkkailee tällä viikolla erityisesti rekkakuskien ajo- ja lepoaikojen noudattamista.

— Lisäksi kiinnitämme huomiota autojen kuntoon ja kuskien tarkkaavaisuuteen. Tarkkailemme esimerkiksi kännykän käyttöä ja sitä, näkeekö kuljettaja ohjaamosta hyvin, sanoo vanhempi konstaapeli Mika Sistonen.

Hänen mukaansa teemaviikon aihe on hyvä, koska työläs raskaan liikenteen valvonta on uhannut jäädä paitsioon viime vuosina.

— Raskaan liikenteen valvonta vaatii omaehtoista paneutumista ja jatkuvaa opiskelua. Tässä pitää tietää tarkasti lainsäädäntöä esimerkiksi kuormituksesta. Liikkuvan poliisin aikana tietotaito kulki kaikille, mutta nyt valvonnan laatu voi vaihdella poliisilaitosten välillä.

Poliisiyhdistys huolissaan valvonnan laadusta

Liikennettä valvovien poliisien yhdistys LPY otti tiistaina kantaa raskaan liikenteen valvonnan laatuun Suomessa. Yhdistyksen mukaan etenkin pitkäkestoinen raskaan liikenteen valvonta on romahtanut sen jälkeen, kun liikkuva poliisi lakkautettiin vuoden 2014 alussa.

Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmaisen mukaan yhdistys on osittain oikeassa.

— Onhan se fakta, että kaikenlaisen valvonnan määrä on vähentynyt. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä liikkuvan poliisin lakkauttamisen kanssa. Meillä oli vuoden 2013 lopussa noin 7 900 poliisia, kun nyt luku on noin 7 150.

Kolehmaisen mukaan poliisi on joutunut priorisoimaan töitä hälytystehtäviin ja väkivallantekojen selvittämiseen.

"Meilla on ihan kohtalainen tilanne kaakossa"

Kaakkois-Suomessa liikennepoliisien määrä oli vuoden 2013 lopussa 38, kun se nyt on 30. Samalla laitoksen poliisien kokonaismäärä on vähentynyt 387:stä 362:een.

— Meillä on ihan kohtalainen tilanne kaakossa. Poliisien määrä on vähentynyt kaikissa tehtävissä. Olisin enemmän huolissani siitä, miten liikennevalvonnan vaatima ammattitaito saadaan säilymään, Sistonen sanoo.

Hänen mukaansa säästäminen voi ohjata valvontaa sellaiseen suuntaan, joka näyttää hyvältä tilastoissa ja onnistuu vähällä vaivalla.

— Raskaan liikenteen valvonnassa suoritteita ei tule ihan samaan tahtiin kuin tavallisessa nopeusvalvonnassa. Silti se on tärkeää.

Kännyköiden käännössovelluksille on käyttöä

Turkkilainen kuljettaja on jo poistunut Metson ratsiapaikalta. Levikkeelle ohjataan Puolaan rekisteröityä rekka.

— Tämä on hyvin kansainvälistä työtä. Kännyköiden käännössovellukset ovat nykyään kovassa käytössä, Sistonen sanoo.

Uusimmat uutiset