Yksi kaista pysyy kiinni Mansikkalan sillalla syksyyn saakka: Vaurioituneen pilarin päälle ei uskalleta ottaa liikennettä

Joensuun suuntaan liikenne pyritään palauttamaan normaaliksi ensi tiistaina. Lappeenrannan suuntaan jää vain yksi kaista ja 50 km/h nopeusrajoitus.

ANU PAKARINEN

Mansikkalan sillalla on yhä poikkeusjärjestelyt.
Mansikkalan sillalla on yhä poikkeusjärjestelyt.

Mansikkalan sillan osittaiset poikkeusjärjestelyt jatkuvat vielä pitkään Imatralla.

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta (ELY) kerrotaan, että yksi kaistoista pysyy kiinni aina syksyyn saakka.

Siltaa joudutaan todennäköisesti keväällä vielä kertaalleen tunkkaamaan. Se on kuitenkin vain yhden päivän homma.

Liikennettä rajoitetaan Lappeenrannan suuntaan. Käytössä on vain vasemmanpuoleinen kaista ja 50 km/h nopeusrajoitus.

— Vaurioituneen pilarin päälle ei uskalleta ottaa liikennettä. Syksyyn asti mennään näin, kertoo projektipäällikkö Seppo Mielonen ELYstä.

Kaksi kaistaa Joensuun suuntaan

Sen sijaan Joensuun suuntaan liikenne palaa normaaliksi jo lähiaikoina. Toiveissa on, että ensi tiistaina molemmat kaistat avataan liikenteelle ja nopeusrajoitus nostetaan takaisin 80 kilometriin tunnissa.

— Meillä on seuranta päällä. Jos ei mitään ihmeellistä tapahdu, tiistaina otetaan kolmas kaista käyttöön, Mielonen kertoo.

Tällä hetkellä sillalla on käytössä vain yksi kaista kumpaankin suuntaan.

Lämpölaajeneminen aiheuttaa ongelmia

Poikkeusjärjestelyt ovat tarpeen siltapilarin laakerivaurion takia.

Laakerit päästään uusimaan vasta elo-syyskuussa. Siihen asti on pärjättävä väliaikaiskorjauksella.

Seppo Mielonen ennakoi, että sillan väliaikaista tuentaa pitää korjata vielä kertaalleen kevään aikana. Syynä ovat lämpölaajenemisen aiheuttamat muutokset.

500 metriä pitkä silta elää sään mukaan ja voi kutistua pakkasella jopa kahdeksan senttiä. Helteellä pituus kasvaa saman verran.

— Siltaa joudutaan todennäköisesti keväällä vielä kertaalleen tunkkaamaan. Se on kuitenkin vain yhden päivän homma, Seppo Mielonen kertoo.