Itä-Suomi haluaa nopeamman ratayhteyden pääkaupunkiin, maakuntaliitot esittävät uutta junarataa Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin

Mikäli ratahanke joskus toteutuu, Lappeenrannan ja Helsingin välinen matka kestäisi alle puolitoista tuntia.

Päivi Virta-Salo

Itä-Suomi haluaa nopeamman ratayhteyden pääkaupunkiin, maakuntaliitot esittävät uutta junarataa Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin

Itä-Suomen maakuntaliitot ja Kouvolan kaupunki haluavat uuden nopean raideyhteyden Karjalan radalta Helsinkiin.

Nykyisellään junalla Lappeenrannasta Helsinkiin matkaavat joutuvat kiertämään Lahden kautta. Nyt maakuntaliitot nostavat esiin kokonaan uuden ratayhteyden Kouvolasta Porvoon kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Lentoasemalta matkustajat pääsevät tiheään kulkevilla paikallisjunilla Helsinkiin.

Se tarkoittaisi Lappeenrannasta alle puolentoista tunnin junamatkaa ja Imatraltakin pääkaupunkiin pääsisi alle kahdessa tunnissa.

— Suora junayhteys päälentoasemalle on poikkeuksellisen tärkeä hanke Itä-Suomen ja koko maan kannalta sanoo maakuntajohtaja Matti Viialainen.

Esitys liikenneministeri Bernerille

Etelä-Karjalan ja Pohjois-Karjalan liitot, Etelä-ja Pohjois-Savon liitot, Kainuun maakuntaliitto ja Kouvolan kaupunki esittävät yhdessä liikenneministeri Anne Bernerille (kesk.), että Karjalan ja Savon ratojen junayhteyksien nopeuttaminen on mukana valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.

Suunnitelmassa päätetään Suomen liikennehankkeista aina 2030-luvun alkuun asti.

Maakuntajohtaja Viialaisen mukaan Itä-Suomessa pitää nostaa yhteisen edunvalvonnan tavoitteet vahvemmin esiin.

— Meillä on suurteollisuutta, isoja matkailukohteita, yliopistoja, satamia ja useita rajanylityspaikkoja sekä lähes miljoona ihmistä. Siksi myös Itä-Suomen pitää yhdistää voimansa.

Uusimaa oli jo karsimassa rataa omasta rakennekaavastaan

Itä-Suomen ja pääkaupunkiseudun välisen raideliikenteen kehittämistä selvitettiin liikennevirastossa 2012. Mitään päätöksiä asiasta ei tullut, mutta Uudenmaan rakennekaavaan linjaus jäi.

Maakunnissa herättiin asiaan uudelleen nyt, sillä Uudenmaan liitto on karsimassa ratalinjausta kaavastaan. Uusi ratalinjaus tukisi raideliikenteen kehittymistä myös Uudellamaalla.

— Esimerkiksi Porvoon ja Helsingin välillä ei ole junarataa, mutta linja-autot ajavat väliä tiheästi. Suomella on tiukat ympäristötavoitteet ja liikenteen siirtäminen kumipyöriltä kiskoille tukisi tätä, sanoo liikenneasiantuntija Sonja Tynkkynen Etelä-Karjalan liitosta.

Itäsuomalaisten esittämä vaihtoehto on mukana Helsingin ja Pietarin välisen junayhteyden esiselvityksessä.

Mukana myös vaihtoehto, joka kulkisi Helsingistä Kotkan kautta Viipuriin. Tämä reitti ei tukisi Karjalan ja Savon ratojen nopeaa yhteyttä.

Kommentoidut