"Onhan se paljon rahaa" — Saimaan kanavalle havitellaan pidempiä sulkuja ja isompia laivoja, sulkujen pidennys maksaisi 60 miljoonaa euroa

Liikennevirastossa on tavoitteena tammikuussa saada valmiiksi rakennesuunnitelma sulkujen pidennyksestä.

Saimaan kanavan sulkuportteja uusitaan, koska 1960-luvulla rakennetut portit ovat jo tiensä päässä. Uudet portit on suunniteltu kestämään paremmin myös talvikäyttöä.

Porttiremontissa on otettu huomioon, että sulkuja tulevaisuudessa ehkä pidennetään.

— Mahdollinen sulkujen pidennys suunnitellaan yläporttien puolelle, Liikenneviraston ylitarkastaja Jukka Väisänen kertoo.

Liikennevirastossa on tavoitteena tammikuussa saada valmiiksi rakennesuunnitelma sulkujen pidennyksestä. Hallituksesta riippuu, miten asia sen jälkeen etenee.

Sulkujen pidennys olisi Väisäsen mukaan paras tapa saada kanavalle lisää tonnistoa.

— Kun nyt maksimilastit ovat 2 500 tonnia, isompien sulkujen avulla päästäisiin yli 3 000 tonniin. Varustamoille ja rahtaajille edukkaampaa olisi ajaa samalla energiamäärällä enemmän rahtia.

Hinta-arvio 60 miljoonaa euroa

Alustavan arvion mukaan sulkujen pidennys oheistöineen maksaisi reilut 60 miljoonaa.

— Onhan se paljon, mutta se antaisi pitkäksi aikaa mahdollisuuksia kehittää vesiliikennettä, Väisänen toteaa.

Summaa voi verrata vaikkapa Taavetti-Lappeenranta-moottoritien hintaan, joka oli noin 80 miljoonaa euroa.

Saimaan kanavan rahtimäärät ovat tänä vuonna myöhäisestä aloituksesta huolimatta noin kolme prosenttia plussalla viimevuotisesta.

Marraskuun loppuun mennessä kanavassa oli kulkenut rahtia noin 1,1 miljoonaa tonnia. Se on yhä vain noin puolet huippuvuosien 2001—2008 määristä.

Kommentoidut