Saimaan kanava kiinni etuajassa — kolme sulkua saa uudet alaportit tänä talvena

Kanava menee kiinni jo uudenvuodenpäivän iltana ja avautuu vasta 18. toukokuuta. Ensi talvelle jää vielä neljän Venäjän puoleisen sulun alaporttien uusiminen.

Kai Skyttä

Saimaan kanavan korkein sulku Mälkiällä sai uudet alaportit viime talvena. Töiden aloitusta tänä talvena helpottaa se, että kanavassa ei ole paljon jäätä. Murtajia on toistaiseksi tarvittu vain pohjoisella Saimaalla.

Saimaan kanava on tänä talvena kiinni noin puolitoista kuukautta pidempään kuin normaalisti. Kanava suljetaan liikenteeltä liki kuukautta totuttua aikaisemmin, 1. tammikuuta, ja avataan uudestaan vasta 18. toukokuuta.

Syynä pitkään kiinnioloon on sulkuremontti, joka alkoi viime talvena Mälkiän sulun alaporttien uusimisella.

Tänä talvena vaihdetaan alaportit kolmella kanavan sululla, Suomen puolella Mustolan sekä Soskuan sululla ja Venäjän puolella Juustilan sululla.

Ensi talveksi jää vielä neljän Venäjän puoleisen sulun alaporttien uusiminen.

Ensimmäiset portit Soskualle paikalleen helmikuussa

Valmistelevia töitä suluilla on tehty jo marraskuusta alkaen. Kaikille kolmelle sululle on muun muassa rakennettu nostopaikat, joilta käsin nosturit voivat operoida, kun raskaita sulkuportteja nostetaan paikalleen.

Tammikuun alussa Liikennevirasto tekee suluille työpadot ja tyhjentää sulkualtaat. Sen jälkeen sulkuremonttia urakoiva Graniittirakennus Kallio tuo paikalle omat pumppunsa ja aloittaa porttien asennusta valmistelevat työt.

— Tavoite on, että uudet sulkuportit Soskualle nostetaan paikalleen helmikuussa viikolla 7. Ensimmäiset sulkulehdet ovat maalausta vaille valmiit, kertoo sulkuremonttia urakoivan Graniittirakennus Kallion työpäällikkö Antti Rämä.

Kahdelle muulle sululle portit asennetaan Soskuan jälkeen kahden viikon välein. Itse asennustyö kullakin sululla vie kaksi-kolme päivää, Rämä arvioi. Sää, varsinkin kovat tuulet, voivat tosin sotkea suunnitelmia.

Sulut ovat yhteensä 13 miljoonan urakka

Saimaan kanavan korkeimman sulun, Mälkiän, porttien uusimisen urakoi viime talvena Meritaito. Liikenneviraston mukaan se toimi pilottiluonteisena hankkeena muiden sulkuporttien uusimiseen.

Muita sulkuja koskevan tarjouskilpailun viime kesänä voitti kolmesta tarjouksen jättäjästä Graniittirakennus Kallio, viime vuosina nopeasti kasvanut infraurakoija. Yritys alkaa tammikuussa rakentaa Kaakkois-Suomessa myös Vekaransalmen siltaa Sulkavalla.

Sekä Vekaransalmen silta että Saimaan kanavan alaportit uusitaan liikenneväylien korjausvelkapaketista saadulla lisärahoituksella. Kanavan sulkuihin rahaa tuli potista 9,5 miljoonaa euroa.

Kaikkien kahdeksan kanavan sulun urakoiden arvo on yhteensä noin 13 miljoonaa euroa.

Sulku-urakka työ töitä myös paikallisille ammattilaisille ja alihankkijoille. Antti Rämä kertoo, että enimmillään tammi-helmikuussa töissä on yhtä aikaa noin 40 henkeä.

Viisikymppinen ehostuu

Nykyinen Saimaan kanava valmistui vuonna 1968.

Suomen puolella kanavassa on kolme sulkua, Venäjän puolella viisi. Tänä talvena korjataan kaksi Suomen puolen porttia ja yksi Venäjän puolen portti. Loput neljä porttia Venäjän puolella korjataan talvella 2019.

Viime vuonna korjatun Mälkiän sulun pudotuskorkeus on 12,4 metriä ja muiden 6—11 metriä.

Kanava sulkeutuu talvitauolle 1. tammikuuta kello 23 Suomen aikaa ja avautuu 18. toukokuuta.

Kommentoidut