Pakettiliikenne kasvaa ja bussivuorot vähenevät — Matkahuolto turvautuu korvaaviin kuljetuksiin

Mika Strandén

Matkahuollon työntekijä Marko Kela kertoo joulukuun pakettiliikenteen kasvaneen noin 20 prosenttia edellisvuoden joulusta.
Matkahuollon työntekijä Marko Kela kertoo joulukuun pakettiliikenteen kasvaneen noin 20 prosenttia edellisvuoden joulusta.

Kuluttajien innostus verkkokauppaan on tuonut muutoksia Matkahuollon toimintaan. Toimitusjohtaja Jarmo Oksaharju kertoo pakettiliikenteen määrän nousseen tasaisesti viimeisten 3—4 vuoden aikana.

— Vuonna 2015 kuljetimme noin 11 miljoonaa pakettia. Viime vuonna pakettiliikenteen volyymi kasvoi kaksinumeroisella luvulla.

Yhtiö joutuu myös sopeutumaan linja-autoliikenteen myllerryksiin. Esimerkiksi Pohjolan liikenne ja Savonlinja ilmoittivat hiljattain lopettavansa Lappeenrannan ja Helsingin välillä ajavia vuoroja.

Oksaharjun mukaan Helsingin suunnasta liikennöivien linja-autojen tavaratiloissa on kulkenut merkittävät määrät paketteja.

— Iso osa verkkokaupasta ostetuista tuotteista tilataan ulkomailta. Paketit saapuvat satamiin, josta ne kuljetetaan edelleen sisämaahan.

Bussivuorojen lakkauttamisesta huolimatta paketit toimitetaan perille jatkossakin. Oksaharju kertoo yhtiön käyttävän korvaavia kuljetuksia linja-autovuorojen rinnalla.

— Bussikuljetus on aina ensisijainen tapa, sillä se on ympäristöystävällistä ja taloudellisesti tehokasta. Jos se ei ole mahdollista, niin ostamme esimerkiksi rekka- tai kuorma-autokuljetuksen.

Noin 25 prosenttia pakettien runkokuljetuksista toteutetaan muilla kuin bussikuljetuksilla.

Lue aiheesta lisää keskiviikon Etelä-Saimaasta tai mobiilisovelluksesta.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.