Lappeenrannan autonvuokrausbisnes ei ole osoittautunut kultakaivokseksi, autoilla ollut kymmenkunta käyttäjää syyskuun alun jälkeen — Testasimme, miten vuokrauspalvelu toimii

Lappeenrannan kaupunki seuraa autonvuokrausta vuoden loppuun saakka ja tekee ensi vuoden puolella päätökset toiminnan jatkamisesta.

Mika Strandén

Asiantuntija Petri Kero huolehtii autojen avaimet vuokraajille. Palautus käy esimerkiksi pin-koodilla toimivan lukkolaatikon avulla.
Asiantuntija Petri Kero huolehtii autojen avaimet vuokraajille. Palautus käy esimerkiksi pin-koodilla toimivan lukkolaatikon avulla.

Päivän sana on kiertotalous. Siihen ovat hurahtaneet kaikki Lappeenrannan kaupunkia myöten.

On laskettu, ettei kaupungin omistamia autoja kannata seisottaa iltaisin ja viikonloppuisin. Kun ne saadaan luppoaikanakin tuottavaan toimintaan, saattaa muutama ylimääräinen ropo kilahtaa rahakirstun pohjalle.

Vuokrauksen piiriin kuuluvat autot pysyvät nyt paljon siistimpinä kuin aikaisemmin.

Jakamistalous kuuluu kaikille, myös vanhoille änkyröille. Kaupungin autonvuokrauksen toimivuuden ohella allekirjoittanut testasi myös sitä, miten verkkopalvelujen ulkopuolelle vapaaehtoisesti jättäytynyt selviää nettiasioinnin haasteista.

Lomakkeessa

on puutteita

Ensimmäiseksi tankkasin käsittämätöntä kirjainten sekamelskaa, kunnes Google tuli apuun ja kysyi, tarkoitinko kenties Shareit Blox Caria.

Tämä Lappeenrannan kaupungin käyttämä vertaisvuokrauspalvelu kävi heti asiaan ja pyysi kirjautumista. Suomenkieliset henkilötietokysymykset tuntuivat selkeiltä, mutta tietokone piti lomaketta puutteellisena. Puhelinnumeroni kelpasi yhtiölle lopulta vasta plussa-alkuisessa kansainvälisessä muodossa.

Tuli myös pelkäämäni ylittämätön ongelma. Tunnistautuminen vaati pankkitunnuksia, joita en suinkaan kanna mukanani joka paikkaan.

Päätin palata seuraavana päivänä asiaan. Vertaisvuokrauspalvelu reagoi lähettämällä perään oikealla suomalaisen ihmisen nimellä allekirjoitetun viestin.
Kirjautuminen palveluun on enää ihan pienestä kiinni. Ota ihmeessä yhteyttä, jos tulee ongelmia!

Ottaisinko Opelin

vai sähköauton?

24 tuntia aloituksen jälkeen vuokrausyhtiön tervetulotoivotus kilahti sähköpostiini. Pääsin tekemään varausta varsinaisesta namusta, Lappeenrannan seudun ympäristötoimen sähkökäyttöisestä Nissan Leafista.

Valitettavasti auto ei ollut käytettävissä haluamanani ajankohtana, joten tyydyin siniseen Opeliin. Iltaviidestä aamuseitsemään jatkuva varaus maksaisi noin 50 euroa, jos ajaisin enintään 120 kilometriä.

Seuraavassa sähköpostissa tulivat auton luovuttajan yhteystiedot. Sovimme tapaamisen Lappeenrannan kaupungintalon alla sijaitsevaan pysäköintihalliin.

Toistaiseksi noin

kymmenen vuokrausta

Asiantuntija Petri Keron ei ole tarvinnut alvariinsa rampata vuokra-autojen luovutuksessa. Syyskuun lopulla aloitetulla palvelulla on tähän mennessä ollut vasta noin kymmenen käyttäjää.

Viidestä palveluun valitusta autosta sähköauto on ollut selvästi suosituin. Moni haluaa kokeilla uutta tekniikkaa, kun siihen kerrankin avautuu tilaisuus.

Opelin varusteiden ja kunnon tarkastuksen jälkeen sovimme auton palautuksesta. Voisin toimittaa avaimet joko suoraan Kerolle tai tallettaa ne pin-koodilliseen lukkolaatikkoon.

Päätökset jatkosta

ensi vuonna

Lukkolaatikon käyttöön liittynyttä pientä häslinkiä lukuunottamatta vuokraus sujui mainiosti. Auto sen paremmin kuin vuokraajakaan eivät kärsineet liikenteessä.

Lappeenrannan kaupunki seuraa autonvuokrausta vuoden loppuun saakka ja tekee ensi vuoden puolella päätökset toiminnan jatkamisesta. Ainakin yhdessä suhteessa vuokraus on osoittautunut ilmeisen kannattavaksi ratkaisuksi.

— Vuokrauksen piiriin kuuluvat autot pysyvät nyt paljon siistimpinä kuin aikaisemmin, Kero toteaa.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.