Sammon opettajat huolestuivat henkilöstö- ja lähiopetustuntien vähennyksistä, pääluottamusmies: ”Ammatilliselle koulutukselle hallaa”

Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymän yt-neuvottelujen lopputulokset näkyvät käytännössä ensi syksynä.

Mika Strandén

Pääluottamusmies Sanna Kettunen pohtii, kuinka tekemällä oppivat ammattiopiskelijat ehtivät oppia tekemistä lähiopetustuntien vähentyessä.
Pääluottamusmies Sanna Kettunen pohtii, kuinka tekemällä oppivat ammattiopiskelijat ehtivät oppia tekemistä lähiopetustuntien vähentyessä.

Saimaan ammattiopisto Sammon opettajat ovat huolissaan lähiopetuksen vähenemisestä. Pääluottamusmies Sanna Kettunen pohtii, kuinka opettajat ehtivät opettaa kaiken tarvittavan nykyistä pienemmässä tuntimäärässä lähiopetustuntien vähentyessä. Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymän yt-neuvottelut päättyivät keskiviikkona.

Yt-neuvottelujen lopputuloksena opetustyötä tekevä henkilöstö vähenee, mikä perustuu lähiopetusmäärän pienemiseen. Lähiopetustuntien määrä vähenee ensi syksynä.

Lähiopetustuntien määrässä on alakohtaisia eroja, mutta esimerkiksi niin sanottujen perinteisten ammattioppilaitosten alojen opetustuntimäärä pienenee viisi tuntia viikossa.

Tällaisia perinteisiä ammattiopetuksen aloja ovat Kettusen mukaan muun muassa elintarvike-, rakennus- sekä hotelli-, ravintola- ja cateringala.

— Niillä aloilla opiskelijan työviikko on ollut 30 tuntia. Ensi syksystä alkaen se on 25 tuntia.

Kettunen huomauttaa, että ammattioppilaitokseen hakeutuvat usein ne opiskelijat, jotka oppivat tekemällä.

— Tekemistä ei voida niin paljon muuttaa lukemikseksi tai verkkokursseiksi, vaan pitäisi ehtiä tekemään asioita käytännössä.

Vähennysten taustalla ovat valtion hallitusohjelmassa esitetyt säästövelvoitteet.

— Eletään isossa muutoksessa. Rahoituksen väheneminen tekee ammatilliselle koulutukselle hallaa.

Yt-neuvottelujen tuloksena koulutuskuntayhtymän väkimäärä pienenee yli 30:llä. Tällä hetkellä kokonaishenkilömäärä on noin 400 henkilöä.

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaamisen määrä vähenee noin neljänneksellä. Koulutuskuntayhtymän johtajan, rehtori Antti Lehmusvaaran mukaan tämä voi tarkoittaa käytännössä esimerkiksi virtuaaliyhteyksien hyödyntämistä ohjauksessa.

Konkreettisia vaikutuksia on kuitenkin vielä hankalaa arvioida, sillä niitä muotoillaan kevään aikana.

Luetuimmat