Huijaussoitot piinasivat vasta yritystoiminnan aloittanutta imatralaista Antti Urjoa kuukauden ajan

Nuorelta yrittäjältä kalasteltiin rahaa aiheettomilla laskuilla. Neea Suomi joutui samankaltaisen huijausyrityksen kohteeksi keskiviikkona.

Minna Mäkinen

Rakennusyrittäjä Antti Urjo laskee, että hän joutui kuukauden aikana estämään puhelut 24 eri numerosta. — Soittoja tuli jatkuvasti eri numeroista. Soittajat olivat naisia, jotka käyttäytyivät hyökkäävästi, kertoo Urjo.
Rakennusyrittäjä Antti Urjo laskee, että hän joutui kuukauden aikana estämään puhelut 24 eri numerosta. — Soittoja tuli jatkuvasti eri numeroista. Soittajat olivat naisia, jotka käyttäytyivät hyökkäävästi, kertoo Urjo.

— En luovuta enää kenellekään mitään tietojani puhelimessa enkä osta puhelimessa yhtään mitään keneltäkään, puuskahtaa Rakennus Urjon yrittäjä Antti Urjo Imatralta.

Hän joutui alkuvuodesta kahden piinallisen huijausyrityksen kohteeksi. Tuoreelle yrittäjälle tuli puhelu, jonka kerrottiin olevan Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä YTJ:ltä.

— Sieltä kyseltiin muka vahvistusta yrityksen tiedoille ja lisätietoja, kuten Y-tunnusta, puhelinnumeroa ja titteliäni. Kun tiedot oli saatu, puhelu lopetettiin nopeasti.

Kahden viikon kuluttua yritykselle saapui 365 euron lasku Suomen yritysrekisteri -nimiseltä yritykseltä. Sen taustalla on yli 30 aputoiminimellä toimiva Endora Oy.

— Koska mitään ei oltu tilattu, teimme asiasta sähköpostitse useita reklamaatioita. Yrityksestä ei tullut niihin minkäänlaista vastausta.

Suomen yritysrekisterin kyseenalaisesta toiminnasta on uutisoinut esimerkiksi Iltalehti elokuussa 2015.

Puhelinsoitto maksoi 30 euroa

Kertaalleen Urjo yritti tehdä yritykselle reklamaation myös puhelimitse. Siitä tuli hänelle 30 euron lasku.

— Puhelimeen vastasi mies, joka hoki vain, että niin, niin.

Suomen yritysrekisteristä ei vastattu torstaina Etelä-Saimaan  yhteydenottopyyntöön.

Toinen samankaltainen huijauspuhelu tuli Urjolle myös Etelä-Karjalan yrittäjien nimissä. Sitä seurasi 170 euron suuruinen lasku, jonka lähettäjä oli Suomen yrityshaku -nimellä toimiva yritys.

Puhelinrumba piinasi kuukauden ajan

Aiheettomia laskuja ei maksettu. Urjon puhelin alkoi sen jälkeen soida lähes taukoamatta. Hän sai puheluita lukuisista eri numeroista, joiden haltijoista ei löytynyt mitään tietoja.

— Jouduin kuukauden aikana estämään yhteensä 24 eri numeroa. Sen jälken soittelu loppui.

Puhelut olivat sävyltään varsin ikäviä. Soittajat olivat naisia, jotka käyttäytyivät Urjon mukaan aggressiivisesti.

— Kun sanoin tekeväni laskuista rikosilmoituksen, sieltä huudettiin käräjöinnin tulevan minulle kalliiksi.

Urjo teki molemmista aiheettomista laskuista rikosilmoituksen.

Minna Mäkinen

Neea Suomi joutui tänä keskiviikkona ilmeisen puhelinhuijausyrityksen kohteeksi. — Nähtäväksi jää, onko kahvilalle tulossa lasku palvelusta, josta sillä ei ole mitään sopimusta, sanoo Suomi.
Neea Suomi joutui tänä keskiviikkona ilmeisen puhelinhuijausyrityksen kohteeksi. — Nähtäväksi jää, onko kahvilalle tulossa lasku palvelusta, josta sillä ei ole mitään sopimusta, sanoo Suomi.

Tuore tapaus tältä viikolta

Myös Urjon puoliso Neea Suomi joutui samankaltaisen huijausyrityksen kohteeksi. Hän vastasi tämän viikon keskiviikkona työpaikkansa, Imatrankoskella sijaitsevan kahvilan numeroon.

— Sieltä alkoi todella nopeasti puhua nainen, joka kertoi olevansa Etelä-Karjalan puhelinluettelo -nimisestä firmasta.

Nainen antoi ymmärtää, että kahvilalla on käytössä jokin puhelinluettelopalvelu ja ryhtyi kertaamaan yhteystietoja.

— Hän muka kertaili osoitetta, puhelinnumeroa, sähköpostia ja tivasi minun nimeäni. En vahvistanut tietoja.

Puhelun päätteeksi nainen tiedusteli, sopiiko palvelun jatkaminen.

— Sanoin, etten pysty tällaista vahvistusta antamaan. Nainen sanoi, että 85 euron lasku tulee, sanoi hyvät päivän jatkot ja lopetti puhelun, hämmästelee Suomi.

Kahvilalla ei ole ollut sopimusta minkään puhelinluettelopalvelun kanssa.

Suomi yritti jälkikäteen soittaa yrityksen puhelinnumeroon. Sieltä ei kuitenkaan vastattu. Myöskään Etelä-Saimaan soittoyrityksellä puhelimeen ei saatu yhteyttä.

Aiheettomia laskuja ei pidä maksaa

Urjo ja Suomi haluavat esimerkeillään varoittaa huijaussoitoista.

— Harmittaa sellaisten yrittäjien puolesta, jotka ovat erehtyneet tällaisia aiheettomia laskuja maksamaan. Siitä on voinut seurata se, että laskuja tulee aina vain lisää, tietää Urjo.

Urjolta meni paljon aikaa puheluihin vastaamiseen, selvitystöihin ja rikosilmoitusten tekemiseen.

— Yhdelle soittajalle sanoinkin, että laitan laskua menemään ajastani sinne päin.

Reklamointi syytä tehdä aina kirjallisena

Suomen yrittäjät -yhdistyksen neuvontapalveluun tulee säännöllisesti yhteydenottoja harhaanjohtavasta mainonnasta ja huijausyrityksistä.

— Mitään mustaa listaa sitä tekevistä yrityksistä emme ole keränneet, mutta tiettyjen firmojen nimet ovat hyvin tuttuja, kertoo lainopillinen asiantuntija Atte Rytkönen Suomen yrittäjistä.

Monesti huijausyritykset kohdistuvat kaupparekisteriin juuri rekisteröityihin uusiin yrityksiin. Yritysten välisessä kaupassa ei ole samanlaista peruuttamisoikeutta kuin kuluttajien välisessä kaupassa ja tämän huijariyritykset tietävät.

— Jos vaikuttaa siltä, että yritykseen on yhteydessä jokin viranomaistaho, on hyvä muistaa, että viranomaiset eivät myy omia palveluitaan puhelimitse, muistuttaa Rytkönen.

Jos mitään ei ole puhelimessa tilattu ja aiheeton lasku tulee, on ensiarvoisen tärkeää reklamoida laskun lähettäjälle kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla.

— Silloin itselle jää tosite asiasta. Soittaa ei kannata, sillä tällaisten yritysten palvelunumerot ovat usein hyvin kalliita. Aiheetonta laskua ei kannata ikinä maksaa ja pelotteluun ei kannata taipua, sanoo Rytkönen.

Etelä-Karjalan yrittäjät välittää emoyhdistyksen varoitusviestejä huijausyrityksistä jäsenkunnalleen säännöllisesti.

Huijausyritykset tuttuja poliisille

Yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset aiheettomine laskuineen ovat poliisille hyvin tuttuja. Sama toimintaa harjoitetaan vuodesta toiseen.

— Tyypillistä on, että kyseenalaisesti toimivien firmojen nimet muistuttavat kunniallisten yritysten nimiä, kertoo rikoskomisario Petri Korpisammal.

Poliisille tehtyjen rikosilmoitusten perusteella Etelä-Karjalaan ei ole suunnattu laajamittaista huijauskampanjaa. Korpisammal löytää tietojärjestelmästä muutaman joulu-tammikuussa tehdyn rikosilmoituksen.

— Valtakunnallisesti tapauksia on vaikka kuinka paljon.

Läheskään kaikista tapauksista ei ilmoiteta poliisille. Huijariyritysten käytössä on valtava määrä aputoiminimiä, joita vaihdetaan vähän väliä.

Luetuimmat

Kommentoidut