Eekoo maksaa kaksi miljoonaa euroa ylijäämän palautusta asiakasomistajilleen — Vihreä kortti löytyy 80:lta prosentilta Etelä-Karjalan talouksista

Noin kuukauden päästä tilille maksettava palautus on suuruudeltaan prosentin verran viime vuoden bonusostojen summasta.

Mika Strandén

Eekoon markkinaosuus Etelä-Karjalassa on 48,6 prosenttia. Kuvassa asiakkaita S-Market Myllykeskuksen alennusmyynnissä viime elokuussa.
Eekoon markkinaosuus Etelä-Karjalassa on 48,6 prosenttia. Kuvassa asiakkaita S-Market Myllykeskuksen alennusmyynnissä viime elokuussa.

Etelä-Karjalan Osuuskauppa Eekoo maksaa asiakasomistajilleen kaksi miljoonaa euroa ylijäämäpalautusta toukokuussa.

Ylijäämän palautus on suuruudeltaan yhden prosentin verran asiakkaan viime vuoden bonusostojen kokonaissummasta. Palautus maksetaan asiakasomistajan S-Pankin tilille 24. toukokuuta.

Ylijäämän palautus on asiakasomistajalle verotonta tuloa. Osuuskauppa on maksanut palautuksesta verot tuloksensa verotuksen yhteydessä jo aiemmin.

Eekoo maksaa ylijäämän palautusta asiakkailleen nyt ensimmäistä kertaa.

Toimitusjohtaja Mervi Sillanpää-Jaatisen mukaan ylijäämän palautuksessa on kysymys osuustoiminnan perusperiaatteesta eli osuuskaupan toiminnasta syntynyttä tuloa jaetaan takaisin asiakasomistajille.

Palautuksen mahdollistaa Eekoon viime vuonna tekemä 12,7, miljoonan euron tulos. Myös se, että Eekoolla ei ole tiedossa suuria investointeja kuluvana vuonna, mahdollistaa asiakkaiden rahallisen palkitsemisen uudella tavalla.

Sillanpää-Jaatisen mukaan ylijäämää saatetaan palauttaa myös tulevina vuosina, jos Etelä-Karjalan osuuskaupan edustajisto niin hallituksen esityksen perusteella päättää.

— Eekoo on vahva toimija, joten mahdollisuudet ylijäämäpalautuksen maksuun ovat hyvät tulevaisuudessa. Asiaa täytyy tarkastella joka vuosi erikseen.

Etelä-Karjalassa ihmiset ovat hyvin sitoutuneita vihreän bonuskortin käyttämiseen.

Sillanpää-Jaatisen mukaan 80 prosentilla alueen talouksista on Eekoon S-etukortti. Eniten asiakasomistajia on Lappeenrannassa ja Imatralla.

— Asiakkaiden sitoutuminen alueella on keskiarvoa vahvempaa muuhun maahan verrattuna. Sitoutumiseen vaikuttavat varmasti palvelut ja edut, Sillanpää-Jaatinen sanoo.

Kanta-asiakkuusohjelmien ylläpitäminen on tiettävästi kallista, mutta Sillanpää-Jaatisen mukaan ohjelman kustannukset eivät siirry tuotteiden tai palvelujen hintoihin.

— Kanta-asiakasohjelma on osa hallinnollisia ja markkinoinnin kuluja. En pysty nyt sanomaan sen kustannuksia kaiken kaikkiaan, mutta ohjelman ylläpitämiseen kuuluvat muun muassa Yhteishyvä -lehti ja S-etukortit, Sillanpää-Jaatinen toteaa.