Muistatko nämä hittilelut — keräsimme listan joulusesonkien himotuimmista tuotteista

Lukas Pearsall

Pipsa Majander, Oona Sailio ja Neea Kapanen etsivät sopivaa lahjaa Sailion pikkusiskolle Kouvolan BR-Leluissa.
Pipsa Majander, Oona Sailio ja Neea Kapanen etsivät sopivaa lahjaa Sailion pikkusiskolle Kouvolan BR-Leluissa.

Lelukauppojen joulumyynti painottuu joka vuosi tiettyihin hittituotteisiin. Viime vuonna Minecraft-pelin oheistuotteet ja Disneyn Frozen-hahmot olivat erityisen kysyttyjä. Tänä vuonna kohistaan kanadalaisen Spin Master -leluyhtiön Hatchimals-munista.

Mutta mikä tekee lelusta suositun?

Turun yliopiston tutkijatohtorin Katriina Heljakan mukaan hittituotteen täytyy samaan aikaan tuntua tutulta ja yllättää. Suosion nousuun vaikuttaa merkittävästi myös onnistunut markkinointi eri medioissa.

— Kyse on niin sanotusta wow-efektistä. Hittituotteet ovat sellaisia, joissa on sopivasti huumoria ja samaistuttavuutta, sanoo leikkimisen tutkimiseen erikoistunut Heljakka.

Hänen mukaansa suosikkilelujen ominaisuudet kuvaavat usein vallalla olevaa lelumuotia.

— Tällä hetkellä hahmolelujen ulkonäössä korostuu mangasta ja animesta otetut vaikutteet kuten isot silmät ja iso pää. Esimerkiksi My Little Pony näyttää hyvin erilaiselta kuin minun lapsuudessani.

Takavuosina ponilelut olivat pyöreästi muotoiltuja ja tuoksuivat voimakkaasti. Nyt ne ovat pitkäraajaisia ja solakoita.

Heljakan mukaan onnistuneiden lelujen oivalluksia käytetään hyödyksi tulevien lelujen kehittelyssä. Myös lyhytaikaiseksi hitiksi nousseet lelut voivat vaikuttaa merkittävästi alan trendeihin.

Keräsimme listan takavuosien suosikkileluista, jotka ovat muokanneet alan trendejä. Katso, löydätkö listalta tuttuja tuotteita.

Mark Reeves / Alamy

21618959.jpg

Star Wars

Elokuvasarjaan perustuvien hahmojen myynti alkoi 1970-luvun lopulla. Tuotteet ovat olleet suosittuja kaikilla vuosikymmenillä siitä lähtien. 1990-luvulla suosiossa oli suvantovaihe, mutta se päättyi, kun elokuvasarjalle alettiin tehdä jatkoa. Episodi 1 — Pimeä uhka tuli teattereihin vuonna 1999.

Paul Brown/REX/All Over Press

21618919.jpg

Kaalitarhan tenava

Nukkejen myynti alkoi vuonna 1978. Suomessa tuotesarja löi läpi 1980-luvulla.

Jason Alden/REX/All Over Press

21618955.jpg

My Little Pony

Ponilelujen myynti alkoi vuonna 1983. Alkuvuosina ponit tuoksuivat voimakkaasti ja olivat olemukseltaan pyöreitä. Nykyään ne näyttävät keijumaisilta.

21618954.jpg

Barbie-nuket

Myynti alkoi Yhdysvalloissa vuonna 1959. 1990-luvun lopulla Barbien rintoja piennettiin ja lantiota sekä vyötäröä levennettiin.

Chris Howes/Wild Places Photography

21618944.jpg

View-Master

Katselulasit esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1939, mutta Suomessa ne yleistyivät 1960-luvulla.

Chris Willson / Alamy

21618947.jpg

Masters of the Universe

He-Man -hahmon ympärille nivoutuva lelusarja lanseerattiin vuonna 1981. Lelujen maailmasta luotiin myös animaatiosarja ja elokuva.

Chris Willson / Alamy

21618958.jpg

Tamagotchi

Virtuaalilemmikki lanseerattiin vuonna 1996, mutta Suomessa se villiinnytti jouluna 1997. Sen jälkeen myyntiluvut laskivat.

360b / Alamy

21618952.jpg

Monchhichi

Apinanuket tulivat myyntiin vuonna 1974. Suomessa ne saavuttivat suosiota 1980-luvulla.

Thomas J. Peterson / Alamy

21618950.jpg

Trollit

Tanskalainen hahmolelu tuli myyntiin ensimmäisen kerran vuonna 1959. Suomessa Trolli-leluja myytiin paljon 1990-luvulla. Nyt hahmot ovat taas nosteessa. Niistä tehty animaatioelokuva julkaistiin Suomessa lokakuussa.

REX / All Over Press

21618920.jpg

Furby

Robottilemmikki Furby tuli markkinoille 1990-luvun lopussa. Sitä on herätetty henkiin uusilla lanseerauksella ensin vuonna 2005 ja sittemmin viime vuosina.

Chris Willson / Alamy

21618946.jpg

Zhu Zhu Pets

Robottihamsterit löivät läpi 2010-luvun taitteessa. Viime vuosina niiden suosio ei ole enää yltänyt huippusesonkien tasolle, vaikka hamstereista on tehty muun muassa uusi tv-sarja.

Brooker/REX/All Over Press

21618957.jpg

Turtles

Hahmolelujen myynti alkoi vuonna 1988. Suomessa Turtles-hahmot olivat erityisen suosittuja 1990-luvun alkupuolella. Hahmoja myydään edelleen, mutta suosio ei ole takavuosien tasolla.

Patti McConville / Alamy

21618953.jpg

Frozen-tuotteet

Disneyn elokuvan hahmoleluja ja muita tuotteita alettiin myydä ennen joulua 2013. Ne ovat yhä yksi joulun hiteistä. Frozen-tuotteet ovat säilyttäneet suosionsa poikkeuksellisen kauan.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.