Sosiaalisessa mediassa on naureskeltu tiekarhujen sukupuutolle — Tiemestari Matti Himmi vakuuttaa, etteivät tiekarhut ole katoamassa ainakaan Lappeenrannasta

Harri Teitto

Tiekarhu poistaa katujen polanteet tehokkaasti. Arkistokuva.
Tiekarhu poistaa katujen polanteet tehokkaasti. Arkistokuva.

”Minun elinaikanani sukupuuttoon kuolleista lajeista kaikkein eniten kaipaan tiekarhua.”

Tamperelaisen Aamulehden mielipidesivulla julkaistu nimimerkki Willen toteamus on levinnyt sosiaalisessa mediassa alkuvuoden aikana.

Myös Facebookin Lappeenranta-ryhmässä Willen näkemys on herättänyt hilpeyttä. Samalla on ihmetelty, miksi tiekarhuja, eli tiehöyliä ei näy enää Lappeenrannan kaduilta, vaikka tarvetta olisi.

Muun muassa Kaupunkitekniikan keskus Espoossa jakoi Willen tekstin Twitter-tilillään. Jos twiitti ei näy, voit katsoa sen täältä.

Vastaava tiemestari Matti Himmi Lappeenrannan kaupungilta oikoo kuitenkin käsityksiä. Kaupungilla on käytössään neljä tiekarhua, joista kaksi oli ajossa viimeksi aamupäivällä torstaina.

—Pahimpia paikkoja on kierrelty. Kaupungin länsipuoli pitäisi olla hoidossa ja toiminta painottuu itään. Siellä käydään läpi Hakalin linja-autoreitti ja muutamia muita pahoja kohteita.

Himmin mukaan tiehöylät ovat olleet ajossa Lappeenrannassa koko syksyn silloin, kun alusteräauto ei ole polanteita pystynyt tasoittamaan.

—Jos lämpötila on nollan vaiheilla, polanteet lähtevät alusteräautolla. Jos on pakkasella, joudutaan höyläämään. Kelistä riippuen käytetään eri terää. Tappiterä tehoaa kovaan jäähän, tasaterällä tulee puhtaampaa jälkeä.

Himmi vakuuttaa, etteivät tiehöylät ole katoamassa Lappeenrannasta.

—Jos tiet haluttaisiin riittävän puhtaiksi auralla, pitäisi polanteita pehmentää suolalla. Meillä ei käytetä suolaa, vaan polanteet joudutaan poistamaan mekaanisesti. Tiehöylä on ainoa, jolla ne lähtevät.

Lappeenrannan neljästä tiekarhusta kaksi on vanhempaa mallia. Himmi kertoo, että niiden syntymäaika on 1980-luvulla. Edelleen toimivat, mutta tekniikaltaan vanhentuneet höylät palvelevat hälytysajossa tarpeen mukaan.

—Vanhemmat ovat tavallaan aikansa eläneitä, mutta uusien hankintahinta on niin suuri, että emme ole pystyneet hankkimaan uusia.

Himmi arvioi uuden tiehoylän maksavan noin puoli miljoonaa euroa.

Kaksi uudempaa höylää ovat noin 10 vuoden ikäisiä.

—Voi olla, että jossain vaiheessa hankitaan yksi uusi, ja yritetään hankkia ulkopuolinen urakoitsija mukaan.