Linja-autonkuljettaja sätti matkustajaa, joka ei tervehtinyt — lappeenrantalainen Maiju Svenström-Vimm valitti kuljettajan epäasiallisesta käytöksestä

Autolinjat on keskustellut tapauksesta kuljettajan kanssa. Kuljettajien on tervehdittävä asiakkaita, mutta asiakkaan ei ole pakko vastata tervehdykseen.

Mika Strandén

Linja-autonkuljettajien työhön kuuluu asiakkaiden tervehtiminen, mutta asiakkaan ei ole pakko vastata tervehdykseen. Arkistokuva.
Linja-autonkuljettajien työhön kuuluu asiakkaiden tervehtiminen, mutta asiakkaan ei ole pakko vastata tervehdykseen. Arkistokuva.

Lappeenrantalainen Maiju Svenström-Vimm hämmästyi linja-autonkuljettajan epäasiallista käytöstä niin paljon, että teki valituksen kuljettajan käytöksestä.

Kun Svenström-Vimm oli linja-autossa maanantaina aamulla, kuljettaja alkoi kovaan ääneen sättiä erästä ulkomaalaistaustaista matkustajaa.

Kuljettaja sanoi, että kyseinen matkustaja on aina epäystävällinen eikä tervehdi, vaikka suomalaiset matkustajat aina tervehtivät ja kiittävät kyydistä, Svenström-Vimm kertoo.

— Nainen yritti puolustaa itseään ja sanoi, ettei hänen ole pakko puhua linja-auton kuljettajalle, jos hän ei halua. Kun nainen poistui linja-autosta, kuljettaja jatkoi kovaan ääneen puhumista, että nainen on kummallinen eikä koskaan tervehdi.

Lisäksi kuljettaja ajoi Svenström-Vimmin mielestä liian lujaa.

Svenström-Vimm lähetti valituksen linja-autonkuljettajan asiattomasta käytöksestä Lappeenrannan kaupungin palautejärjestelmän kautta.

— Oli täysin epäasianmukaista huutaa sellaista matkustajalle. Kaikki matkustajat olivat todella vaivautuneita, hän sanoo.

 

Kuljettajan on oltava kohtelias

Lappeenrannan paikallisliikennettä ajava Autolinjat-yhtiö on saanut tapaukseen liittyen palautetta ja pahoittelee asiakkaille aiheutunutta mielipahaa.

— Olemme selvittäneet kuljettajan ja käyneet hänen kanssaan ensikeskustelun. Tulemme palaamaan asiaan uudestaan, Autolinjojen Lappeenrannan liikenne-esimies Juha Meuronen toteaa.

Yleisellä tasolla Meuronen kertoo, että kuljettajan pitää olla kohtelias, kohdella kaikkia asiakkaita tasapuolisesti sekä noudattaa lakeja.

— Kuljettajien ohjeistuksissa sanotaan, että kuljettajat tervehtivät. Asiakkaan ei ole pakko, mutta kuljettaja on töissä, Meuronen sanoo.

Lappeenrannan paikallisliikenteestä voi antaa palautetta esimerkiksi Lappeenrannan kaupungin palautelomakkeen kautta.

 

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat