Linja-autonkuljettaja sätti matkustajaa, joka ei tervehtinyt — lappeenrantalainen Maiju Svenström-Vimm valitti kuljettajan epäasiallisesta käytöksestä

Autolinjat on keskustellut tapauksesta kuljettajan kanssa. Kuljettajien on tervehdittävä asiakkaita, mutta asiakkaan ei ole pakko vastata tervehdykseen.

Mika Strandén

Linja-autonkuljettajien työhön kuuluu asiakkaiden tervehtiminen, mutta asiakkaan ei ole pakko vastata tervehdykseen. Arkistokuva.
Linja-autonkuljettajien työhön kuuluu asiakkaiden tervehtiminen, mutta asiakkaan ei ole pakko vastata tervehdykseen. Arkistokuva.

Lappeenrantalainen Maiju Svenström-Vimm hämmästyi linja-autonkuljettajan epäasiallista käytöstä niin paljon, että teki valituksen kuljettajan käytöksestä.

Kun Svenström-Vimm oli linja-autossa maanantaina aamulla, kuljettaja alkoi kovaan ääneen sättiä erästä ulkomaalaistaustaista matkustajaa.

Kuljettaja sanoi, että kyseinen matkustaja on aina epäystävällinen eikä tervehdi, vaikka suomalaiset matkustajat aina tervehtivät ja kiittävät kyydistä, Svenström-Vimm kertoo.

— Nainen yritti puolustaa itseään ja sanoi, ettei hänen ole pakko puhua linja-auton kuljettajalle, jos hän ei halua. Kun nainen poistui linja-autosta, kuljettaja jatkoi kovaan ääneen puhumista, että nainen on kummallinen eikä koskaan tervehdi.

Lisäksi kuljettaja ajoi Svenström-Vimmin mielestä liian lujaa.

Svenström-Vimm lähetti valituksen linja-autonkuljettajan asiattomasta käytöksestä Lappeenrannan kaupungin palautejärjestelmän kautta.

— Oli täysin epäasianmukaista huutaa sellaista matkustajalle. Kaikki matkustajat olivat todella vaivautuneita, hän sanoo.

 

Kuljettajan on oltava kohtelias

Lappeenrannan paikallisliikennettä ajava Autolinjat-yhtiö on saanut tapaukseen liittyen palautetta ja pahoittelee asiakkaille aiheutunutta mielipahaa.

— Olemme selvittäneet kuljettajan ja käyneet hänen kanssaan ensikeskustelun. Tulemme palaamaan asiaan uudestaan, Autolinjojen Lappeenrannan liikenne-esimies Juha Meuronen toteaa.

Yleisellä tasolla Meuronen kertoo, että kuljettajan pitää olla kohtelias, kohdella kaikkia asiakkaita tasapuolisesti sekä noudattaa lakeja.

— Kuljettajien ohjeistuksissa sanotaan, että kuljettajat tervehtivät. Asiakkaan ei ole pakko, mutta kuljettaja on töissä, Meuronen sanoo.

Lappeenrannan paikallisliikenteestä voi antaa palautetta esimerkiksi Lappeenrannan kaupungin palautelomakkeen kautta.

 

Uusimmat uutiset