Lounasravintolat kilpailevat asiakkaista ruokalistoilla, sijainnilla ja kotiinkuljetuspalvelulla — ”Kotiinkuljetus on kasvava palvelu alalla”

Kanerva Jalarvo

Lounarissa ruokailleet Maarit Lehtinen ja Susanna Martikainen ovat tyytyväisiä siitä, että Imatran lounasravintolatarjonta monipuolistuu.
Lounarissa ruokailleet Maarit Lehtinen ja Susanna Martikainen ovat tyytyväisiä siitä, että Imatran lounasravintolatarjonta monipuolistuu.

Lounastauko katkaisee työpäivän mukavasti. Tätä mieltä ovat Imatran Kulmahuoneella lounastaneet Jouni Korhonen ja Matti Viitalainen. Pöydällä heillä on edessään lounaan päälle maistuvat jälkiruokakahvit.

— Lounaspaikka valikoituu usein päivän ruokalistan mukaan, Korhonen kertoo.

Hänen mukaansa myös tottumus vaikuttaa siihen, mihin suuntaa lounaalle. Tutusta paikasta tietää saavansa hyvää ruokaa.

Susanna Martikainen ja Maarit Lehtinen lounastavat puolestaan ensimmäistä kertaa imatralaisessa Lounarissa sen jälkeen, kun ravintolan avasi uusi yrittäjä.

Martikaisen ja Lehtisen mukaan aasialaisia makuja tarjoava ravintola tuo tervetullutta vaihtelua Imatralle. Lounaspöydästä kaksikko valitsee lautaselleen muun muassa sushia.

— Hyvä vain, että kilpailua tulee lisää ja tarjonta monipuolistuu.

Kilpailu asiakkaista kovenee

Imatralla lounasravintoloiden tarjonta on runsasta.

Huhtikuussa Rajapatsaan entisellä Nesteellä toimintansa aloitti lounasravintola Joke’s. Heinäkuussa uudet yrittäjät aloittivat sekä Lounarissa että entisen Pato-ravintolan tiloissa, joka avattiin nimellä Karelian Gourmet.

Kuusi vuotta Imatralla toimineen lounasravintola Kulmahuoneen yrittäjä Jukka Misukka kertoo kilpailun asiakkaista olevan kovaa.

— Kun uusia toimijoita tulee jakamaan samaa kakkua, niin eihän ne asiakasmarkkinat siitä kasva.

”Asiakas voittaa, kun toimijoita tulee lisää”

Yrittäjä Liu Han Ping kertoo Lounarin kilpailuetuna olevan lounasbuffetin.

— Imatralla Lounari on ainoa paikka, jossa on tarjolla sushia. Meillä on ollut kiireisiäkin päiviä, jolloin on käynyt yli 100 asiakasta.

Kotiruokaa tarjoavan Karelian Gourmetin yrittäjä Tuomas Dufva kertoo toiminnan aloittamisen käyneen helposti, sillä ravintolalla oli jo valmiiksi kanta-asiakaskuntaa. Tällä hetkellä asiakkaita on päivittäin 70—80. Tavoitteena on nostaa luku 100—150:een.

— Asiakas voittaa, kun toimijoita tulee lisää. Välttämättä pelkkä lounas ei tosin elätä, vaan tuloja täytyy olla myös muualta. Karelian Gourmetista kehitetään pitopalveluita tarjoava tilausravintoala, jossa voidaan järjestää juhlatilaisuuksia.

Kotiinkuljetuspalvelulle on kysyntää

Kesälomien päättyminen vilkastuttaa lounasaikaa ravintoloissa.

Yrittäjä Jouko Monto kertoo, että Joke’silla käy lounastamassa lähialueelta paljon muun muassa teollisuuden alalla työskenteleviä.

— Meillä sijainti on yhtenä etuna. Keskustaan ei ole hinkua, sillä siellä on lounaspaikkoja taajassa.

Lounasravintoloiden kanta-asiakaskuntaan kuuluu työssäkäyvien lisäksi muun muassa eläkeläisiä. Näin on myös Joke’silla.

— Meiltä on toivottu kotiinkuljetuspalvelua. Toiminta on kuitenkin vielä alkuvaiheessa, minkä vuoksi pysymme toistaiseksi nykyisessä konseptissa.

Kulmahuoneesta lounasta on voinut tilata kotiin viime keväästä lähtien.

— Eläkeläisten keskuudessa on paljon yhden hengen talouksia. Kotiinkuljetus on kasvava palvelu ravintola-alalla, Jukka Misukka kertoo.

Lounashintoja Imatralla

Joke’s 10 €

Sis. Lounasruoka, keitto, salaatti, jälkiruokakahvi, leipä ja juoma.

Karelia Gourmet 8,20 € tai 9,20 €

Sis. Kaksi lounasruokaa, salaatti, jälkiruokakahvi, leipä ja juoma.

Kulmahuone 9,50 €

Sis. Kaksi lounasruokaa, keitto, salaatti, jälkiruokakahvi, leipä ja juoma.

Lounari 9,50 €

Sis. Kolme lounasbuffetpöytää, jälkiruokakahvi, leipä ja juoma.

Lounaskahvila Elma 9,20 €

Sis. Lounasruoka, keitto, salaatti, jälkiruokakahvi, leipä ja juoma.

Rosso 9,60 € tai 10 €

Sis. Useista vaihtoehdoista valittava lounasannos, salaatti, jälkiruokakahvi, leipä ja juoma.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.