Savitaipaleen Myttiömäen metsä alkaa kaatua uudelta tielinjalta aikaisintaan vuoden päästä — Neuvotteluja maanomistajien kanssa ei ole vielä aloitettu

Suunnitelmien päivittäminen ja urakoitsijoiden valinta vie oman aikansa. 3,7 kilometrin osuudelle tulee kaksi ohituskaistaa ja riistan alikulkutunneli.

Mika Strandén

Mikkelintiellä on suhteellisen paljon raskasta liikennettä. Rekka on ollut osallisena monessa Myttiömäessä sattuneessa onnettomuudessa tai vähältä piti -tilanteessa.
Mikkelintiellä on suhteellisen paljon raskasta liikennettä. Rekka on ollut osallisena monessa Myttiömäessä sattuneessa onnettomuudessa tai vähältä piti -tilanteessa.

Savitaipaleen Myttiömäen perusparannushanke etenee lähikuukausina ainoastaan kirjoituspöydällä. Vaikka suunnitelmien päivittäminen alkaa lähiaikoina, maastotöihin ei päästä vielä ainakaan vuoteen.

— Kyse on kohtalaisen isosta rakennushankkeesta paikallistasolla. Pelkkä urakoitsijoiden valinta on yli puolen vuoden prosessi. Puuta alkaa kaatua tielinjalta vasta vuoden 2021 puolella, arvioi projektipäällikkö Hannu Moilanen Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta (ELY).

Linjaukseltaan tieosuus tulee muistuttamaan nykyistä Kuutostietä. — Hannu Moilanen

Noin 3,7 kilometrin mittaisen uuden tielinjan hankerahoitus varmistui hallituksen syyskuisessa budjettiriihessä. Hankkeen kustannusennuste on 11,6 miljoonaa euroa ja rakentamisen kesto enintään puolitoista vuotta.

Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, uusi tieosuus voidaan Moilasen mukaan ottaa käyttöön syksyn 2022 kuluessa. Mikkelintien kulkijoiden ei tarvitse enää silloin kulkea pahamaineisen Myttiömäen kautta.

Yleisötilaisuus harkinnassa

Uusi tielinja sijoittuu Mikkelintien itäpuolelle noin seitsemän kilometrin päähän Savitaipaleen taajamasta. Linjaus erkanee nykyisestä maantiestä etelässä Hapolantien ja pohjoisessa Mustalahdentien kohdalla.

Tieosuudelle tulee leveyttä miltei 30 metrin verran, sillä se koostuu kahdesta kaksikaistaisesta ohituskaistaosuudesta, jotka on erotettu keskikaiteella. Sirkkalammen kohdalle tulee valtatien alittava risteyssilta, joka toimii yksityistieyhteytenä ja eläinten kulkuväylänä. Uusi tie myös valaistaan ja varustetaan meluvallilla sekä riista-aidalla.

— Linjaukseltaan tieosuus tulee muistuttamaan nykyistä Kuutostietä.

Kun alustavaa tiesuunnitelmaa esiteltiin yleisölle vuonna 2011, jotkut maanomistajat pitivät hanketta ylimitoitettuna. Moilasen mukaan maanomistajien kanssa neuvotellaan, jotta aiheutuva haitta jäisi mahdollisimman pieneksi.

— Harkitsemme, onko asiasta vielä tarpeen pitää yleisötilaisuutta.

Tietyö ei vaikuta liikenteeseen

Iso osa Myttiömäen rakentamisesta toteutetaan mahdollisesti talvikaudella, jolloin budjettiin olisi mahdollista saada säästöä. Rakennushanke antaa eri vaiheissaan työtä arviolta 20—30 ihmiselle.

Liikenne Mikkelintiellä voi jatkua kutakuinkin normaalisti koko rakentamisen ajan. Kun uusi tieosuus otetaan käyttöön, vaarallisen mutkainen ja jyrkkä Myttiömäki liittyy Viiruntiehen yleisenä maantienä.

Kommentoidut