Eksoten kohukampanjan mainostoimisto: ”Kampanja ylitti tavoitteensa moninkertaisesti”

Etelä-karjalan sosiaali- ja terveyspiirin räväkkä rekrytointikampanja aiheutti paheksuntaa varsinaisen kohderyhmän ulkopuolella. Kampanjan ennenaikainen keskeytyminen harmittaa sen takana olevaa Avidly-mainostoimistoa.

Eksoten kohua herättäneessä rekrytointikampanjassa korostettiin huippupalkkaa.
Eksoten kohua herättäneessä rekrytointikampanjassa korostettiin huippupalkkaa.

Mainostoimisto Avidlyn operatiivinen johtaja Sanna Rautio on ottanut blogikirjoituksessaan kantaa Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) kohua herättäneeseen rekrytointikampanjaan.

Korkeaa palkkaa ja loistavia työkavereita korostavissa mainoksissa paidaton nuorimies nojailee avoautoon, jonka kyydissä on tyylikäs nainen ostoskasseineen. Kielteisen pallautteen seurauksena Eksoten hallituksen puheenjohtaja Marja-Liisa Vesterinen (sd.) määräsi kampanjan keskeytettäväksi.

Raution mukaan kampanja oli tarkoitettu varsin pienelle kohderyhmälle, mutta mainos julkaistiin silti Eksoten kaikille avoimissa sosiaalisen median kanavissa. Kirjoituksessaan Rautio kutsuu reaktiota ”kohderyhmään kuulumattomien äänekkääksi säikähdykseksi”.

— Huumoripiikki meni isolta yleisöltä tietenkin täysin ohi, valittelee Rautio.

Raution mukaan kampanja oli suunniteltu tiiviissä yhteistyössä Eksoten oman henkilöstön kanssa:

— Sekä kuvaaja että mallit olivat Eksoten omaa porukkaa, kirjoittaa Rautio.

Nuorille lääkäreille suunnattua mainosluonnosta testattiin Raution mukaan Eksoten sisällä, ja päätös julkaisusta tehtiin myönteisestä palautteesta rohkaistuneena.

Rautio on pahoillaan kampanjan ennenaikaisesta katkeamisesta, mutta kokee sen olleen silti onnistunut. Hänen mukaansa kampanja ylitti sille asetetut tavoittet moninkertaisesti:

— Meidän suunnittelijatiimimme ainakin ansaitsee isot kiitokset viimeisen päälle ammattimaisesti suoritetusta konseptityöstä.

Johdon reaktiota Rautio pitää inhimillisenä. Hänen mukaansa ”todella hyperkohdennetusta” mainonnasta olisi voinut viestiä etukäteen sisäisesti.

— Samalla johdon tulisi kuitenkin antaa omalle tiimilleen luottamus hoitaa oma hommansa, Rautio huomauttaa.

Juttua muokattu 14.7. kello 12.01. Lisätty linkki Avidlyn blogikirjoitukseen.

Luetuimmat