Lappeenranta ja Imatra mukaan Itäradan hankeyhtiöön – Lappeenrannan maksuosuus 3,6 miljoonaa euroa

Hankeyhtiössä on mukana 11 kaupunkia Itä-Suomesta. Lappeenrannan maksuosuus on kolmanneksi suurin. Kotka ja Hamina oman rantaradan kannalla.

Kai Skyttä

Lappeenrannan maksuosuus itäradan hankeyhtiöstä on 3,6 miljoonaa euroa, Imatran 2,3 miljoonaa euroa. Arkistokuva.
Lappeenrannan maksuosuus itäradan hankeyhtiöstä on 3,6 miljoonaa euroa, Imatran 2,3 miljoonaa euroa. Arkistokuva.

Lappeenranta ja Imatra ovat mukana, kun Kouvolan ja Helsingin välistä itäistä ratahanketta viedään eteenpäin.

Molemmat kaupungit aikovat sijoittaa perustettavaan hankeyhtiöön miljoonia euroja.

Lappeenrannan osuus on 3,6 miljoonaa euroa ja Imatra sijoittaa yhtiöön 2,3 miljoonaa euroa.

Rahoituspäätökset ovat esillä molempien kaupunkien kaupunginhallituksissa ensi viikolla.

Itäradan tarkoituksena on nopeuttaa itäisten maakuntien ja pääkaupunkiseudun välistä raideliikennettä.

Jos Itärata toteutuu, uusi raidelinjaus menee suoraan Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin. Välistä jää pois koukkaus Lahteen.

Hankeyhtiön tehtävänä olisi Itärataan liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

Jo yhtiö perustetaan, valtio omistaa hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia.

Kuntien ja muiden mahdollisten osakkaiden osuus on 49 prosenttia.

Alustavan arvion perusteella suunnittelukustannukset Porvoo-Kouvola-linjauksessa olisivat noin 70 miljoonaa euroa.

Rakentamaan päästäisiin mahdollisesti noin kymmenen vuoden kuluttua.

Jarva: Yhteinen kannanotto

Imatran ja Lappeenrannan lisäksi hankeyhtiöön ovat lähdössä Kouvola, Iisalmi, Joensuu, Kajaani, Kuopio, Mikkeli, Pieksämäki, Porvoo ja Varkaus.

Itä-Suomen kaupungit ovat valmiit rahoittamaan uuden itäisen ratayhteyden suunnittelua vain siinä tapauksessa, että linjaus kulkee Porvoon ja Kouvolan kautta.

Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarvan mukaan valmius hankeyhtiön perustamiseen on vahva viesti Itä-Suomesta valtion suuntaan.

– Tämä on Itä-Suomen yhteinen kannanotto. Ministeriö on odottanut yksituumaisuutta ja sanonut, ettei se voi ratkaista itäisen radan linjauksia ilman yksimielisyyttä, Jarva sanoo.

Juha Rika

6623109.jpg

Kotkan seutu haluaa rantaradan

Itäradalle on kaksi muutakin vaihtoehtoa, mutta ne eivät kiinnosta 11 kaupunkia.

Itäiseksi uudeksi yhteydeksi on Kouvolan linjauksen lisäksi ehdolla itäinen rantarata, joka kulkisi Porvoon, Kotkan ja Luumäen kautta.

Itäisen rantaradan hankeyhtiön taustalla ovat Loviisa, Pyhtää, Kotka, Hamina ja Virolahti.

Suunnittelukustannukset ovat Porvoo-Kouvola linjaukselle noin 70 miljoonaa euroa ja Porvoo–Kotka–Luumäki-linjaukselle noin 110 miljoonaa euroa.

Esillä on ollut myös nykyisen Lahden kautta tulevan linjauksen parantaminen.

Itäradalle tukea selvityksestä

Väyläviraston keväällä julkaisema selvityksen mukaan Itäradan Porvoo-Kouvola linjaus on paras vaihtoehto uudeksi idän suunnan yhteydeksi.

Se parantaa ja nopeuttaa laajemmin itäisen Suomen yhteyksiä pääkaupunkiseudulle.

Samaan aikaan se on lähes kaksi kertaa kustannustehokkaampi verrattuna Kotkan ja Luumäen kautta kulkevaan linjaukseen.

Itärata

Kuntien maksuosuudet hankeyhtiössä

Rahoituslaskelmaluonnos on laadittu kaupunkien osalta

saavutettavuushyötyjen (70 %) ja väestöosuuksien (30 %) mukaan.

Porvoo 9,8 miljoonaa euroa

Kouvola 4,8 miljoonaa euroa

Lappeenranta 3,6 miljoonaa euroa

Kuopio 3,2 miljoonaa euroa

Mikkeli 2,7 miljoonaa euroa

Joensuu 2,4 miljoonaa euroa

Imatra 2,3 miljoonaa euroa

Pieksämäki 1,7 miljoonaa euroa

Varkaus 1,5 miljoonaa euroa

Kajaani 1,4 miljoonaa euroa

Iisalmi 1,3 miljoonaa euroa