UPM:n Kaukaan tehtaat esittäytyivät lauantaina — ”Kesätöissä saattaisin olla joskus tehdasalueella,” Santeri Mustonen, 15, arveli

UPM:n Kaukaan tehtaiden avoimet ovet houkuttelivat väkeä.

Mika Strandén

Santeri Mustonen, 15, voisi kuvitella joskus olevansa kesätoissä Kaukaan tehdasalueella.
Santeri Mustonen, 15, voisi kuvitella joskus olevansa kesätoissä Kaukaan tehdasalueella.

UPM:n Kaukaan tehtailla oli lauantaina avoimet ovet. Normaalisti ulkopuolisilta suljettuna olevalle tehdasalueelle pääsi kurkistamaan puolen tunnin mittaisella linja-autokierroksella. Kierrokset olivat suosittuja, ja linja-autoja lähti muutaman minuutin välein läheltä Kaukaan Mutteri-rakennusta.

UPM myös esitteli tuotteitaan ja metsäteollisuuteen liittyviä laitteita kuten metsäkoneita ja jättirekkaa. Paikalla oli lisäksi energiayhtiö Kaukaan Voiman ja urheiluseurojen esittelypisteitä.

Kesätöissä saattaisin olla joskus tehdasalueella. — Santeri Mustonen

Santeri Mustonen, 15, tuli tapahtumaan, koska hänen isänsä työskentelee tehdasalueella. Mustonen kävi kiertoajelulla tehdasalueella. Hänen mieleensä jäi tehdasalueen laajuus, biojalostamo ja isot nosturit.

— Kesätöissä saattaisin olla joskus tehdasalueella, ammattiopistossa ICT-asentajaksi opiskeleva Mustonen pohti.

Kaukaan tehdasalueella töissä oleva Juho Lehikoinen toi poikansa Sisu Lehikoisen katsomaan työpaikkaansa.

— Urheiluseurojen ständit ovat olleet kiinnostavia. Bussikierroskin oli ihan kiva, Juho Lehikoinen kertoi, kun poikaa toimittajan kysymykset ujostuttivat.

Mika Strandén

Jere Topra jättirekan kuljettajan paikalla.
Jere Topra jättirekan kuljettajan paikalla.

Mika Strandén

HCT-ajoneuvoyhdistelmä on tavallista rekkaa pidempi ja painavampi. Tämä rekka painaa 94 tuhatta kiloa.
HCT-ajoneuvoyhdistelmä on tavallista rekkaa pidempi ja painavampi. Tämä rekka painaa 94 tuhatta kiloa.

Jere Topra, 4, kävi istumassa koivulastissa olevan jättirekan kuljettajan paikalla. High Capacity Transport - eli HCT-ajoneuvoyhdistelmät ovat tavallisia rekkoja pidempiä ja painavampia.

Topra ei kuitenkaan kertonut, tuleeko hänestä isona rekkakuski.

Kaisa Kaapro kertoi pojan ihastelleen tehdaskierroksella koneita ja puiden suurta määrää.

Mika Strandén

Jussi Ojansuu halusi näyttää tyttärelleen Lotta Ojansuulle, 5, missä hän käy töissä.
Jussi Ojansuu halusi näyttää tyttärelleen Lotta Ojansuulle, 5, missä hän käy töissä.

Pulla ja kaarnalaiva olivat puolestaan Lotta Ojansuun, 5, mielestä vierailun parasta antia. Hänen isänsä Jussi Ojansuu on töissä tehdasalueella.

— Lampeen hän meinaa mennä uittamaan laivaa. Ehkä pitäisi ensi kokeilla uittamista kylpyhuoneessa, äiti Marianne Pesu pohti.

Mika Strandén

Rekan lastina on koivua.
Rekan lastina on koivua.

Mika Strandén

UPM:n biofore-konseptiauto on tehty uusiutuvista materiaaleista, ja se käyttää polttoaineena uusiutuvaa dieseliä.
UPM:n biofore-konseptiauto on tehty uusiutuvista materiaaleista, ja se käyttää polttoaineena uusiutuvaa dieseliä.

Mika Strandén

Sisu Lehikoinen kävi lauantaina tutustumassa isänsä Juho Lehikoisen työpaikkaan Kaukaan tehdasalueella. Lehikoinen pääsi myös tutustumaan metsäkoneeseen.
Sisu Lehikoinen kävi lauantaina tutustumassa isänsä Juho Lehikoisen työpaikkaan Kaukaan tehdasalueella. Lehikoinen pääsi myös tutustumaan metsäkoneeseen.

Mika Strandén

Kaisa Kaapro kertoo, että perhe tuli avoimiin oviin, jotta poika Jere Topra näkisi Kaukaan tehdasalueen.
Kaisa Kaapro kertoo, että perhe tuli avoimiin oviin, jotta poika Jere Topra näkisi Kaukaan tehdasalueen.

Kommentoidut