Saareksiinmäen kiertoliittymä saa monen pään pyörälle: Katso videolta liikenneopettaja Pertti Rannan ajo-ohjeet

Imatralla on paljon epätietoisuutta, kuinka kaksikaistaisessa kiertoliittymässä tulee ajaa. Vilkun käyttö on ensiarvoisen tärkeää, painottavat ammattilaiset.

Saareksiinmäen kiertoliittymä aiheuttaa monelle päänvaivaa.

Saareksiinmäen kiertoliittymä saa monen pään pyörälle: Katso videolta liikenneopettaja Pertti Rannan ajo-ohjeet

Kaistamerkinnät ilmestyivät Saareksiinmäen kiertoliittymään pari viikkoa sitten. Kaistoja on kaksi rinnakkain, mutta missään ei ole opasteita, kuinka kiertoliittymässä tulee ryhmittyä.
Uutisvuokseen tulleiden runsaiden yhteydenottojen perusteella tämä on aiheuttanut paljon hämminkiä ja myös vaaratilanteita.
— Kukaan ei tiedä miten siinä pitää ajaa. Voisiko toimitus tehdä tästä juttua, toivottiin eräässäkin viestissä.


Asiantuntijat neuvovat

Vilkun käytössä näyttää olevan haasteita.


Tuumasta toimeen. Pyysimme ajo-ohjeita kahdelta liikenteen asiantuntijalta, Imatran vs. kaupungininsinööri Päivi Pekkaselta sekä liikenneopettaja Pertti Rannalta.
Pekkanen oudoksuu kysymystä, kuinka kiertoliittymässä pitää ajaa, sillä hänelle saakka ei ole tullut mitään palautetta mahdollisista ongelmista.
— Kiertoliittymä on ihan selkeä, jos osaa liikennesäännöt. Siellä tulee ajaa liikennesääntöjen mukaan, Pekkanen toteaa.

Päivi Pekkasen mukaan epäselvyyksiä oli ennen kaistamaalauksia, kun kaikki eivät hahmottaneet, että kaistoja on kaksi. Kaistamerkintöjen jälkeen tilanne korjaantui.

Ei ihme jos ihmetyttää


Pertti Ranta ei ole ihan samaa mieltä.
Pelkät kaistamerkinnät eivät hänestä riitä, sillä kiertoliittymä suorastaan huutaa opasteita, jotka osoittavat, kuinka eri suuntiin mentäessä tulee ryhmittyä.
Rannan mukaan opasteiden puuttuessa on periaatteessa kaksi hyväksyttävää tapaa ryhmittyä. Ei mikään ihme siis, jos kiertoliittymä aiheuttaa kuskeille päänvaivaa.
Pertti Ranta suosittelee noudattamaan yksinkertaista perussääntöä.
Käytä sisintä kaistaa, jos ajat ympyrässä enemmän kuin puoli kierrosta. Sen jälkeen laita vilkku päälle, vaihda uloimmalle kaistalle ja poistu ympyrästä.
Jos vastaavasti ajat ympyrässä enintään puoli kierrosta, voit ryhmittyä valmiiksi uloimmalle kaistalle.
— Näin periaatteessa. Toisaalta kiertoliittymä on ahdas. Tilaa kaistanvaihtoon ei juuri ole, Ranta myöntää.

Muista käyttää vilkkua

Erityisen tärkeää on muistaa käyttää vilkkua kiertoliittymästä poistuttaessa, hän korostaa. Kun etäisyydet ovat kiertoliittymässä lyhyet, jää muille kuljettajille vähän reagointiaikaa, ja ilman oikeaoppista vilkkujen käyttöä onnettomuusriski kasvaa.
Samaa sanoo Päivi Pekkanenkin.
— Vilkun käytössä näyttää olevan haasteita. Vilkkua ei esimerkiksi pidä käyttää kiertoliittymään sisään ajettaessa, vaikka tätäkin näkee paljon.



Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.