Rakuunamäen läpiajosta kiistelty sitkeästi – Ajamista rauhoitetaan mukulakivillä ja kolmenkympin nopeusrajoituksella

Kasarmikatu kapenee ja saa hidastavaa mukalakiveystä ja kolmenkympin nopeusrajoituksen.

Kai Skyttä

Rakuunamäkeä tuskin enää suositaan läpiajoreittinä sitten, kun Kasarmikatua on hieman kavennettu ja se on saanut mukulakiveyksen.
Rakuunamäkeä tuskin enää suositaan läpiajoreittinä sitten, kun Kasarmikatua on hieman kavennettu ja se on saanut mukulakiveyksen.

Läpiajo Taipalsaarentieltä Rakuunamäen kautta Valtakadulle yritetään kitkeä Lappeenrannassa. Kun Kasarmikatu hieman kapenee, saa hidastavaa mukalakiveystä ja kolmenkympin nopeusrajoituksen, se houkuttelee vaihtoehtoisena reittinä autoilijoita vähemmän kuin nykyisin.

Kaupungininsinööri Timo Kalevirta huomauttaa, että myös kadun linjaus muuttuu suoraksi, tässä tapauksessa alueen historian ansiosta sotilaallisen ryhdikkääksi. Se edellyttää yhden jyrkän hidastavan mutkan rakentamista mäelle Kasarmikadun Taipalsaarentien puoleiseen päähän.

Neuvonpitoa on käyty useaan kertaan Rakuunamäen asukastilaisuuksissa.

Kalevirta pitää ratkaisua hyvänä. Hänen mielestään Rakuunamäen liikennettä ei kannata laittaa Kasarmikadulla kokonaan tukkoon.

– Täydellinen läpiajokielto olisi vaikea, kun kaupungissa ollaan. Rakuunamäellä asutaan ja siellä tarvitaan muun muassa takseja ja hälytysajoneuvoja, joita tämänhetkinenkään ajokielto ei koske. Toisaalta läpiajo on sallittu myös Linnoituksessa.

Hän korostaa, että on eri asia käydä asioimassa Rakuunamäellä kuin pyrkiä vain hurauttamaan alueen läpi ajansäästön nimissä.

Kiista Rakuunamäen läpiajosta on elänyt sitkeästi lähes siitä lähtien, kun puolustusvoimat muutama vuosi sitten jätti kasarmialueen. Pelkät kieltomerkit ja väylän osittainen kaventaminen eivät ole toistaiseksi tepsineet.

Päivi Virta-Salo

Kasarmikadun uusi linjaus muun muassa Adolf Ehrnroothin aukiota sivuten.
Kasarmikadun uusi linjaus muun muassa Adolf Ehrnroothin aukiota sivuten.

Ei vielä työohjelmassa

Kasarmikadun korjaamista joudutaan kuitenkin odottamaan näillä näkymin pari vuotta. Sitä ei ole vielä merkitty kaupungin työohjelmiin.

Kalevirran mukaan on esimerkiksi suunniteltu, että väylälle tulee mukulaista pintaa.

– Samantapaista ratkaisua etsitään kuin Linnoituksessa, mutta ei ihan samanlaista mukulakiveä.

Jo tänä kesänä parannetaan kevyen liikenteen turvallisuutta Ehrnroothin aukion kohdalla.

Läpiajon kieltävät merkit pysyvät paikoillaan toistaiseksi.

– Ne poistetaan jossakin vaiheessa kokonaan.

Kai Skyttä

Läpiajokielto ei ole suitsinut kaikkia autoilijoita,.
Läpiajokielto ei ole suitsinut kaikkia autoilijoita,.

Luetuimmat