Veturimiesliitto: ”Olemme valmiita perumaan lakon, jos hallitus suostuu neuvotteluun”

Jussi Lopperi

Jos lakko järjestetään, junaliikenne seisoo maanantai- illasta tiistain ja keskiviikon väliseen yöhön.
Jos lakko järjestetään, junaliikenne seisoo maanantai- illasta tiistain ja keskiviikon väliseen yöhön.

Veturimiesliitto on valmis perumaan ensi maanantaiksi ja tiistaiksi suunniteltua junaliikenteen pysäyttämistä. Jos hallitus ei suostuu neuvotteluihin kilpailuttamisen mallista, junaliikenne uhkaa pysähtyä koko Suomessa maanantaina ja tiistaina.

Syynä on veturikuljettajien mielenilmaus valtion rautateiden (VR) kilpailuttamismallia vastaan, kertoo Veturimiesliiton puheenjohtaja Tero Peltomäki.

Uutinen kilpailuttamisesta tuntui siltä kuin matto jalkojen alta olisi vedetty

— Näillä näkymin seisaus järjestetään, mutta puhelimet ovat auki koko viikonlopun, ja lakko ollaan valmiita peruttamaan hetkenä minä hyvänsä, Pelotmäki sanoo.

Peltomäen mukaan lakko on poliittinen työtaistelu Juha Sipilän (kesk.) hallituksen liikenne- ja omistajapolitiikkaa vastaan.

— Yritämme minimoida lakon vaikutuksia liikenteeseen, jotta matkustajille ei synny epämiellyttäviä tilanteita. Emme tee tätä kiusaksi matkustajille.

Veturikuljettajat eivät kannata kilpailutusmallia

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esitti keskiviikkona junaliikenteen kilpailuttamismallin, jossa rautatiet avattaisiin kilpailulle asteittain vuoteen 2026 mennessä. Valtio jakaisi VR:n kolmeen valtioyhtiöön, joista yksi vastaisi junaliikennöinnin kaluston hankkimisesta ja vuokraamisesta.

Peltomäen mielestä ehdotuksessa ei ole mitään järkeä, ja kilpailuttaminen antaisi VR:n kaluston käytännössä ilmaiseksi kilpailijalle.

— Syntyy mielikuva, että omaisuutta jaettaisiin vähän niinkuin leluja hiekkalaatikolla.

VR:n palveluksessa työskentelee kaikkiaan 8 000 henkilöä, ja viime aikoina henkilöstö on joutunut tiukille jatkuvien yt-neuvottelujen vuoksi.

— Uutinen kilpailuttamisesta tuntui siltä kuin matto jalkojen alta olisi vedetty.

Kilpailutus synnyttää uusia työpaikkoja

Kilpailuttamisen tavoitteena on synnyttää alalle työpaikkoja junaliikennettä kasvattamalla, kertoi liikenne- ja viestintäministeriön markkinayksikön johtaja Laura Eiro torstaina Helsingin Sanomille.

Myös liikenne- ja viestintäministeri Berner on perustellut, että henkilöliikenteen markkinaehtoisuus lisäisi hintakilpailua kiskoilla ja alentaisi samalla tavaraliikenteen maksuja.

Veturimiesliitossa perustelua pidetään perättömänä.

— Varmasti työpaikkoja syntyisikin kilpailutuksella, mutta ei tässä mallissa. Jos kilpailijat tulisivat omalla kalustolla rautatieala kasvaisi. Tässä mallissa VR:n omat veturit siirretään yksityisten toimijoiden käyttöön.

Kilpailuttamisen mallia ja kalustoyhtiön perustamista on perusteltu myös Suomen vaikeissa olosuhteissa. Poikkeava raideleveys ei houkuttele kansainvälisiä toimijoita, joten kalusto on tarjottava valtion toimesta.

Peltomäen mielestä tämä on selittelyä.

— Ihan samalla tavalla VR on junansa tehtaalta hankkinut.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.