Kommentti: Kiitos autokauppiaalle, joka passitti minut pois liikkeestään – 500 kaasuautosta on helpompi valita kuin 50 000:sta tavallisesta

Seija Hackman
Seija Hackman

Autokauppias Lappeenrannassa yllätti minut syksyllä. Etsin ekologista autoa, mutta sähköautoon ei ollut varaa, joten mielessä kummitteli hybridi.

Auton hankinta on huonot pohjatiedot omaavalle iso urakka, joten aloitin tunnustelut varovasti paikallisista kaupoista.

Eräässä niistä minut istutettiin pöydän ääreen ja annettiin keskipitkä oppimäärä hybrideistä. Lopuksi kauppias täräytti suoraan, että jos todella ekologista haluat, osta kaasuauto. Eli passitti minut pois kaupastaan, jossa kaasuautoja ei ollut.

Ei ollut muissakaan kaupoissa, mutta kiitos silti kauppiaalle! Tämän ja parin tuttavan innoittamana aloin perehtyä kaasuautoihin.

Autonhakuni kesti kolme viikkoa. Nettiauto.fi:ssä oli tuona aikana tarjolla kymmeniätuhansia käytettyjä autoja. Niistä noin yhden prosentin käyttövoima oli kaasu.

Itse asiassa se oli helpotus. 500 autosta on paljon helpompi valita kuin 50 000:sta.

Lopulta päädyin Ruotsista tuotuun, kolme vuotta vanhaan kärryyn, joka on ainakin toistaiseksi pelannut kuin unelma. Kaasulla ajaa noin 400 kilometriä, mutta jos tarvis on lähteä kauemmas, bensatankinkin täyttämällä pääsee yhdellä huikalla vaikka Jäämerelle asti. Luonto kiittää joka tapauksessa, sillä 90 prosenttia ajostani voin ajaa biokaasulla.

Uusimmissa kaasuautoissa bensatankki on normikokoa pienempi. Senkään ei olisi ongelma. Pohjoisimmat kaasutankkausasemat sijaitsevat tällä hetkellä Oulussa. Pientä reittisuunnittelua ja jerrykannu turvaksi Lappin-reissuille. Se ei ole iso vaiva ilmaston eteen.

Luetuimmat