Kelan kirjeitä ja sähkölaskuja voi jäädä postilakon jalkoihin — Eksote ilmoittaa varatuista ajoista potilaille poikkeuksellisesti joko puhelimitse tai tekstiviestein

Kuluttaja- ja kilpailuviraston mukaan yritykset eivät voi periä viivästysmaksuja, jos lasku jää lakon takia saapumatta ajoissa asiakkaalle.

Mika Strandén

Postilakon aikana ei jaeta painettuja lähetyksiä kuten kirjeitä, aikakauslehtiä ja mainoksia.
Postilakon aikana ei jaeta painettuja lähetyksiä kuten kirjeitä, aikakauslehtiä ja mainoksia.

Maanantaina alkava postilakko vaikeuttaa muun muassa kirjepostin matkaa.

Siitä seuraa, että muun muassa Eksote (Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri) siirtyy ilmoittamaan varatuista hoitoajoista puhelimitse tai tekstiviestein kirjeitten sijaan.

Lappeenrannan Energiassa arveltiin perjantaina, että osa marraskuun sähkölaskuista ei välttämättä ehdi saapua kuluttajille ajoissa.

Lakon uskotaan voivan viivästyttää myös Kelan palveluita.

Riski koskee hakemuksia, liitteitä ja lisäselvityksiä, joita asiakkaat lähettävät postitse Kelaan.

Mahdollisena pidetään, että erityisesti työttömyysetuuksien ja toimeentulotuen maksaminen myöhästyy.

Kelan etuuspäätöksen voi tarkistaa verkkoasiointipalvelussa, jos kirje viipyy. Lakko ei vaikuta etuuksien maksupäiviin.

Osa Eksoten lähetyksistä suojatyönä

Eksoten postiliikennettä kuuluu lakon aikana suojatyön piiriin.

Pääluottamusmies Petri Tiussa Posti- ja logistiikka-alan unionista (PAU) vahvistaa, että kyseisestä suojatyöstä on sovittu valtakunnallisesti ja paikallisesti.

Siihen lukeutuu elintarvike-, ruokakassi-, lääke- sairaala- ja muita vastaavia paikallisia ja valtakunnallisia lähetyksiä.

— Lajittelussa on muutama suojatyöntekijä, jotka poimivat erilleen Eksoten tärkeän postin, kuten veripalvelutuotteet ja laboratorionäytteet, ja toimittavat sen eteenpäin.

Suojatyöhön kuuluu lisäksi huolehtia ruoka- ja hoitotarviketoimitukset perille.

Eksote pyytää asiakkaita käyttämään sähköisiä asiointikanavia ja katsomaan tarvittaessa tietojaan Omakannasta verkko-osoitteessa Omakanta.fi

Eksoten sähköiset asiointikanavat eivät päivityksen takia toimi 15.11. iltapäivästä maanantai-iltapäivään 18.11. klo 16:een.

Sähköinen lasku löytää perille

Lappeenrannan Energia on pyrkinyt hyvissä ajoin varmistamaan, etteivät marraskuun sähkö-, kaukolämpö-, maakaasu- ja vesilaskut jäisi lakon jalkoihin.

Asiakkuusjohtaja Jussi Selenius arvioi perjantaina, että varotoimista huolimatta osa laskuista saattaa myöhästyä.

— Laskuja lähtee marraskuussa yhteensä 55 000 kappaletta. Noin puolet niistä menee sähköisesti asiakkaille ja osan jakaa yksityinen jakeluyhtiö.

Energiayhtiön tavoitteena on selvittää ensi viikon aikana, miten moni laskuista on jäänyt matkan varrelle.

Seleniuksen mukaan myöhemmin ratkeaa, siirretäänkö näiden osalta eräpäivää tarvittaessa.

Lakon takia ei viivästysmaksuja

Kuluttaja- ja kilpailuvirasto katsoo, että jos asiakas jää postilakon takia vaille paperista laskuaan, yritykset eivät voi periä viivästysmaksuja.

Johtava asiantuntija Jukka Kaappola katsoo, että asiakas voi rauhassa odottaa lakon päättymistä ja mahdollisen postisuman purkautumista.

— Laskun maksaa sitten, kun sen saa käsiinsä. Kohtuullinen maksuaikakin pitää jättää.

Kaappola uskoo, että yritykset ovat tietoisia asianmukaisista toimintatavoista.

Esimerkiksi Eksote on perjantaisen tiedotteen mukaan jatkanut lakon takia laskujen eräpäivää 30 päivällä.

"Viiveet voivat olla jopa viikkoja"

Posti arvioi, että PAU:n lakon takia painettujen lähetysten jakelu häiriintyy.

Tähän joukkoon lasketaan kirjeet, aikakauslehdet, mainokset sekä XXS-koon postipaketit.

Viiveet voivat olla jopa viikkoja. Yhtä lailla pakettitoimituksiin ennustetaan useampien päivien viiveitä.

Sanomalehtien varhaisjakelu ja postin palvelupisteet toimivat normaalisti.

Postin poikkeustilanteiden johtaja Jarmo Ainasoja sanoo postin tekevän kaikkensa, jotta lakon vaikutukset jäisivät mahdollisimman vähäisiksi.