Monille abeille valkeni Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja ammattikorkean tutustumispäivässä, mitä voisi ryhtyä opiskelemaan ja mitä ehkä ei

Lemiläinen Oskari Puro pallottelee teknisen alan ja biologian välillä, Sonja Nurmiainen haikailee opiskelemaan ympäristön rakentamista ja Josefina Granqvistia kiinnostaa geologia

Mika Strandén

Hulinaa Lappeenrannan teknillisen yliopiston pääaulassa ja käytävillä riitti aamupäivästä iltapäivään. Osalle lukiolaisista tutustumiskäynti oli koulupäivän ohjelmana pakollinen, osalle vapaaehtoinen.
Hulinaa Lappeenrannan teknillisen yliopiston pääaulassa ja käytävillä riitti aamupäivästä iltapäivään. Osalle lukiolaisista tutustumiskäynti oli koulupäivän ohjelmana pakollinen, osalle vapaaehtoinen.

Miten syntyy mehujää ja miten kallista indium-metallia saadaan talteen käytetyn näyttöpäätteen ruudusta?

Muun muassa nämä tehtävärastit olivat tarjolla tietoiskussa, jonka Lappeenrannan teknillinen yliopisto (LUT) ja Saimaan ammattikorkeakoulu järjestivät torstaina.

Noin tuhat abia ja lukion toisen vuosiluokan oppilasta saivat päivässä evästystä siihen, millaisiin opintoihin voi hakeutua.

Tai ehkä myös siihen, mikä ala ei ainakaan kiinnosta.

Joutsenolainen Sonja Nurmiainen lähti päivän kolmannelle kiertokäynnille tutustumaan energiatekniikkaan.

Mika Strandén

Eetu Vilenius (vas) ja Leevi Åkerblom Kuusankoskelta sekä Sonja Nurmiainen Joutsenosta ja Josefina Granqvist Lappeenrannasta saivat koottua varsin nopeasti palapelin painevesiprosessorista.

Pöydällä odotti ryhmätyönä palapeli, jossa piti koota yksinkertaistettu malli painevesireaktorista.

Nurmiaisen ryhmä oli joukon nopein. Silti energia ei puhutellut abia yhtä lailla kuin aikaisempi kierros kemian tekniikan laboratorioihin.

Ja lopulta sekin jäänee jalkoihin, kun tosipaikka valinnassa tulee.

— Uskon hakevani opiskelemaan Aalto-yliopistoon opiskelemaan rakennettua ympäristöä.

Mika Strandén

Energiatekniikan opiskelija Joonas Piispanen uskoo, että tutustuminen yliopistoon antoi abeille lisää vaihtoehtoja, kun pitää päättää tulevasta opiskelupaikasta.

Mieli voi muuttua monta kertaa

Myös Josefina Granqvist Lappeenrannasta oli tyytyväinen esittelypäivän antiin.

Hakupaperit hän aikoo kuitenkin postittaa Skotlantiin, jossa voisi perehtyä geologiaan.

— En tiedä miksi, mutta olen aina ollut kiinnostunut kivistä.

Lemiläinen Oskari Puro tutustui opiskelumahdollisuuksiin yhtenä Savitaipaleen lukion oppilaista.

Puron mielestä onnistunein tehtävärasti oli kemian tekniikassa.

— Koko päivä oli valaiseva ja johdattaa ratkaisuun, vaikka se ei vielä aivan selvillä olekaan. Olen kiinnostunut opiskelemaan toisaalta jotakin teknistä alaa Lappeenrannassa tai biologiaa Jyväskylässä.

Toisen vuoden opiskelija Joonas Piispanen LUTista ohjasi nuorempiaan energiatekniikan tehtävärastilla. Hänen mielestään päivä yliopistolla antaa abeille enemmän vaihtoehtoja.

— Uskon, ettei heistä monikaan tässä vaiheessa tiedä tulevaa opiskelualaansa. Mieli voi muuttua hyvinkin vielä 2— 3 kertaa.

Mika Strandén

Abiturientti Jere Paalanen Kuusankoskelta (kolmas vasemmalta) aikoo opiskelemaan tekniikkaa Lappeenrantaan tai Tampereelle. Samassa ryhmässä vas. Kasperi Kansikas, Tuomas Metiäinen, Marko Sommarberg ja Alvari Rötkö Kuusankosken lukiosta.

Noin 300 abia enemmän kuin viimeksi

Tuleviin opintomahdollisuuksiin tutustui tällä kertaa noin 300 nuorta enemmän kuin viimeksi.

Mukaan oli kutsuttu ensikertalaisina myös lukion tokaluokkalaiset.

LUTin markkinointipäällikkö Elina Reponen huomauttaa, että lukiossa pitää osata yhä aikaisemmin valita, mitä aineita opiskelee ja mitä aikoo kirjoittaa.

— Ensi vuonna otetaan käyttöön yhteiset pisteytykset. Lukioaineista saa tietyt pisteet tietylle alalle.

Tietoiskuihin saapui lukiolaisia muun muassa Lappeenrannasta, muista Etelä-Karjalan kunnista ja Kymen puolelta.