Imatran lauantaisessa lentoturmassa loukkaantui vakavasti yksi henkilö – Kone teki pakkolaskun kentälle noin kymmenen metrin korkeudesta ja heitti vielä kuperkeikan maassa

"Lentoturma oli onnettomien sattumien summa – Laskuvarjohyppääjiä kuljettanut kone pääsi ilmaan ennen kuin moottorivika havaittiin.

Anu Kiljunen

Cessna 206 -merkkisessä lentokoneessa oli turman sattuessa viisi laskuvarjohyppääjää ja lentäjä. Lentokone tuhoutui turmassa melko perusteellisesti.
Cessna 206 -merkkisessä lentokoneessa oli turman sattuessa viisi laskuvarjohyppääjää ja lentäjä. Lentokone tuhoutui turmassa melko perusteellisesti.

Imatran lauantainen lentoturma aiheutti vakavat vammat yhdelle henkilölle. Lentokone ehti nousukiidossa noin kymmenen metriin korkeuteen, kun lentäjä havaitsi moottorivian ja päätti tehdä pakkolaskun. Kone ei rullannutkaan maassa normaalisti, vaan pyörähti vielä kertaalleen ympäri.

Koneen kyydissä oli lentäjän lisäksi viisi laskuvarjohyppääjää.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtajan Veli-Pekka Nurmen mukaan turmaa voi luonnehtia onnettomien sattumien summaksi.

– Cessna 206 tunnetaan ja tiedetään sinänsä luotettavaksi lentokoneeksi. Se on yksi maailman yleisimmistä konetyypeistä, varma ja hyvä vehje.

Lauantaina kokenut lentäjä huomasi heti koneen noustua Immolan lentokentältä ilmaan, että moottorin tehot eivät riittäisi nostamaan konetta normaaliin lentokorkeuteen.

Nurmi huomauttaa, että mainittu moottorivika ei ole kauhean yleinen, mutta ei toisaalta tavatonkaan.

– Olisi voinut olla, että vian olisi kuullut jo aikaisemmin kiitoradalla moottorin hieman poikkeavasta käyntiäänestä. Tällä kertaa vika tuli esiin vasta ilmassa.

Onnea onnettomuudessa

Anu Kiljunen

Lentokoneen takaosa on riisuttu laskuvarjohyppääjiä varten avoimeksi tilaksi.
Lentokoneen takaosa on riisuttu laskuvarjohyppääjiä varten avoimeksi tilaksi.

Lentokone Cessna 206:n takaosa on riisuttu laskuvarjohyppääjiä varten istuimista, että hyppyvarustukselle riittäisi tilaa, ja hyppääminen olisi mahdollisimman yksinkertaista.

Se on hieno juttu, ettei turmassa käynyt tämän pahemmin. — Veli-Pekka Nurmi

Väljässä tilassa ihmiset pääsivät myös sinkoutumaan, kun koneen putoaminen päättyi kuperkeikkaan.

– Voi kuvitella, että tällaisessa tilanteessa, jossa kone kiepsauttaa voltin, kyydissä on ikävää olla irrallaan. Myös kone tuhoutui melko täydellisesti, sanoo Veli-Pekka Nurmi.

Hän ei kommentoi, oliko vakavimmin loukkaantunut joku viidestä laskuvarjohyppääjästä vai lentokoneen ohjaaja eikä myöskään vammojen laatua.

– Se on hieno juttu, ettei turmassa käynyt tämän pahemmin.

Kaikilla hyppääjillä on lisenssi, joten he ovat harrastaneet lajia pitempään.

Anu Kiljunen

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoo, että Cessna 206 on lajissaan yksi maailman yleisimmistä konetyypeistä.
Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoo, että Cessna 206 on lajissaan yksi maailman yleisimmistä konetyypeistä.

"Tapahtumien kulku hyvin selvillä"

Veli-Pekka Nurmi pitää tärkeänä, että lentäjää on jo voitu kuulla useampaan kertaan. Siten tapahtumien kulku ja seuraukset ovat hyvin selvillä.

– Olemme päättäneet tehdä raportin turmasta noin kahden viikon kuluessa. Ilmi ei ole tullut sellaista syytä, esimerkiksi suunnittelu- tai valmistusvirhettä, että varsinaiseen syvällisempään onnettomuustutkintaan olisi aihetta.

– Raportti antaa ilmailuyhteisölle vankat tiedot turvallisuuden näkökulmasta. Näistä tapauksista on tärkeää aina oppia jotakin.

Nurmi huomauttaa vielä, että viikonloppu oli tummasävyinen. Imatran lentoturman lisäksi lauantaina sattui myös veneturma Hangossa.