Robert´s Coffee avasi Imatralla juuri pääsiäisen alla — franchising-alalla ravintolat porskuttavat, mutta potentiaalisin kasvaja voi silti olla hoiva-ala

Sopivan liikepaikan myötä pienikin kaupunki voi kiinnostaa isoa kahvilaketjua. Suurin osa Suomessa toimivista franchising-ketjuista on alkujaan suomalaisia.

Piia Kaskinen

Gizem Turanli valmisti herkkukahveja uuden kahvilan avajaispäivänä. Hän toimii Robert´s Coffeen yrittäjänä miehensä Baris Turanlin kanssa. Yritys työllistää toistaiseksi myös kaksi muuta ihmistä, myös kolmas työntekijä on tulossa.
Gizem Turanli valmisti herkkukahveja uuden kahvilan avajaispäivänä. Hän toimii Robert´s Coffeen yrittäjänä miehensä Baris Turanlin kanssa. Yritys työllistää toistaiseksi myös kaksi muuta ihmistä, myös kolmas työntekijä on tulossa.

Herkkukahvit ja gelatot, eli aidot italialaiset jäätelöt. Siinä ovat Imatran uusimman kahvilan, K-Citymarketissa toimivan Robert´s Coffeen valttikortit.
Yritys avasi ovensa 28. maaliskuuta.

— Imatralla ei gelatoa saa mistään muualta. Lappeenrannassa saa, mutta tietääkseni se on valmiina muualta tuotua, kertoo yrittäjä Baris Turanli, ja esittelee tuliteriä laitteitaan: pastörointi- ja gelatokoneita, sekä shokkipakastinta, joka kylmentää jäätelön heti noin -40 asteeseen.

Suurin osa Suomessa toimivista franchising-ketjuista on suomalaissyntyisiä

Robert´s Coffee on yksi Suomessa toimivista, noin 250 — 300 franchising-ketjusta. Se, samoin noin 75 prosenttia ketjuista on suomalaislähtöisiä, yllättää Juha Vastamäki, Suomen franchising-yhdistyksen toiminnanjohtaja.

Monet ketjut etsivät jatkuvasti uusia yrittäjiä ja liiketiloja.
Esimerkiksi ruotsalaislähtöisen Wayne´s Coffeen kahviloita ei Etelä-Karjalasta löydy, mutta tulevaisuudessa kenties. Jos sopiva yrittäjä ja liiketila löytyy, niin mikä ettei, toteaa Saija Mattila, ketjun maaoikeudet Suomessa omistavan Restamaxin linjajohtaja.
— Pikkukaupungeissa ei välttämättä ole paljon asiakasvolyymiä, mutta jos ei ole myöskään kilpailua, niin toiminta voi olla liiketaloudellisesti järkevää.

Franchising-periaatteella toimivat ovat myös esimerkiksi Arnolds ja Picnic -kahvilat. Niillä kummallakin on toimintaa Lappeenrannassa, mutta Imatralla ei.

Paras asia, minkä ketju uudelle yrittäjälle tarjoaa, on valmis liikeidea ja testatut toimintatavat, Vastamäki sanoo. Monesti ketju auttaa myös liiketilojen etsimisessä — tai vastaavasti etsii hyvään tilaan yrittäjää.

Yrittäjä maksaa ketjulle osan liikevaihdostaan, tyypillisesti 5 — 10 prosenttia. Sopimukset solmitaan yleensä noin viideksi vuodeksi, jotta yrittäjä ehtii kuolettaa alkuinvestointinsa.

Piia Kaskinen

Tuore imatralaiskahvi a'la Robert´s Coffee.
Tuore imatralaiskahvi a'la Robert´s Coffee.

Ilmankin voi pärjätä — Lappeenranta kiinnostaa Espresso Housea

Kahvilaketjut voivat pärjätä myös ilman franchising-ketjun tukea. Esimerkiksi ruotsalaislähtöinen Espresso House aikoo vastaisuudessakin pysyä itsenäisenä ja pyörittää kaikkia kahviloitaan itse.

Vuonna 2015 Suomeen tullut yritys laajenee vauhdilla: viime vuonna se avasi 14 uutta kahvilaa eri puolille Suomea, tänä vuonna on jo sovittu kymmenen uutta. Yritys tähyilee myös Lappeenrantaa, Porvoota, Joensuuta ja Mikkeliä.

— Mennään kaupunkeja vähän suuruusjärjestyksessä. Riippuu aivan tarjolla olevista liiketiloista, avaammeko seuraavaksi esimerkiksi Lappeenrannassa vai Joensuussa, sanoo Espresso House Finlandin toimitusjohtaja Anssi Thureson.

Hyviä tiloja löytyy esimerkiksi kävelykatujen varsilta ja kauppakeskuksista.
Imatran kokoiseen kaupunkiin laajentumistakaan Thureson ei pidä mahdottomana.
— Ruotsissa meillä on kahviloita myös 10 — 15 000 asukkaan paikkakunnilla. Miksei myös Suomessa.

Myös kaupparyhmillä on omia kahvilaketjujaan, esimerkiksi Coffee Houset ovat Osuuskaupan. Amerikkalaisketju Starbucks toimii K-kauppojen yhteydessä.
Ainakaan lähitulevaisuudessa Starbuckseja ei Etelä-Karjalassa nähdä. Juuri nyt sillä ei ole laajenemishalua Suomessa, kertoo Jani Karotie, Keskon päivittäistavarakaupan johtaja.

Hoiva-alalla paljon franchising-potentiaalia

Palvelut ovat tällä hetkellä franchising-ketjujen kovin kasvaja. Esimerkiksi hoiva-alalta löytyy paljon kasvupotentiaalia, kertoo Vastamäki.
— Parhaimmillaan se pystyy yhdistämään pienen yrityksen paikallistuntemuksen, sekä ison organisaation laatustandardit. Sen kautta pienikin toimija pystyy vastaamaan esimerkiksi tarjouspyyntöihin.

Franchising-yritysten toimialakirjo on todella laaja — ja laajenee entisestään, Vastamäki sanoo. Ketjuja on esimerkiksi autoalalla, kuntosaleissa ja kiinteistönvälittäjissä.

Myös ravintola-ala jatkoi viime vuonna voimakasta kasvua franchisingsektorilla. Pitkästä aikaa myös vähittäiskauppa näytti selkeitä piristymisen merkkejä selviää alan kasvuselvityksestä. Se toteaa, että vuosi 2018 näyttää yhdeltä sektorin kaikkien aikojen suurimmista kasvun ajoista.

Yksittäisen yrittäjän näkökulmasta toimintatavan kääntöpuoleksi voivat muodostua pitkät sopimusajat. Konkurssit ovat franchising-yrittäjillä harvinaisia, mutta esimerkiksi 2000-luvun alkupuolella Kouvolan hovioikeudessa käsiteltiin tapausta, jossa ketjuun kuuluva kauppias halusi lopettaa tappiollisen toimintansa ennen sopimusajan päättymistä. Hovi ratkaisi tapauksen kauppiaan eduksi.


Franchising-yrityksiä ovat muun muassa nämä:
Faunatar
Gigantti
If
Instrumentarium
Kiinteistömaailma
Kotipizza
Life
Musti ja mirri
SP-Koti
Teerenpeli
UPM Silvesta
VMP - Varamiespalvelu
Verisure
Lähde: franchising.fi