Lappeenrantalaisyrittäjän kastikkeet olivat voitokkaita Virossa – Jävla Sås Bolagin myynti on kasvanut koronavuonna, kun ihmiset ovat syöneet kotona

Kisasuorituksessa oli mukana myös lappeenrantalaista sianlihaa.

Kai Skyttä

Kaius Gestranius. Arkistokuva.
Kaius Gestranius. Arkistokuva.

Lappeenrantalainen Kaius Gestranius saavutti menestystä Virossa järjestetyssä grillauskilpailussa viikonloppuna. Kastikeyrittäjän joukkue voitti Tallinnan lähistöllä pidetyn kisan.

Gestraniuksen mukaan joukkue voitti kilpailun sen historian suurimmilla yhteispisteillä.

– Saimme kaikista joukkueista hienoimman tuloksen. Mahtava fiilis, Gestranius iloitsee.

Gestraniuksen Jävla Sås Bolag -maustekastikeyritys kehitti joukkueen käyttämille lihoille oman kastikkeen.

– Käytimme siellä uutta testikastiketta. Katsotaan, saadaanko se myyntiin jossain vaiheessa.

Joukkueessa oli enemmänkin lappeenrantalaisväriä, sillä Ikosen Tilateurastamo sponsoroi sianlihat, Sammonlahden K-Supermarket kanat ja panimoyhtiö Tuju juomat.

Jävla Sås Bolag muutti alkuvuodesta Lappeenrannasta Imatralle.

Ensivoitto uudella joukkueella

Kilpailun taustalla on Kansas City Barbeque Society -järjestö. Järjestön kisoissa pitää tietyssä ajassa valmistaa neljää lajia lihaa: kana, possun kylkipalat, possun niska ja naudan rinta.

Joukkueen kapteenina toimi Vesa Hyyppärä Nurmijärven Klaukkalasta. Gestranius tutustui häneen viime vuoden samassa kisassa.

– Viime vuonna kisasin omalla tiimillä. Oli fiksumpaa yhdistää tiimit ulkomaan kisoihin, Gestranius sanoo.

Joukkue harjoitteli kisasuorituksen yhdessä muutamana viikonloppuna.

Kastikekysyntä kasvanut

Viroon oli alun perin tulossa kilpailijoita useasta maasta, mutta lopulta virolaisia tiimejä vastaan kisasi vain suomalaisjoukkueita. Myös Gestraniuksella oli aikeissa osallistua useampiin kisoihin tänä vuonna.

– Voiton myötä saamme mahdollisuuden osallistua useampaan ”kutsuvieraskilpailuun”. Jos ensi vuonna että pystyisi hiukan vapaammin matkustamaan, Gestranius toivoo.

Gestraniuksen mukaan grillauskulttuuri kasvaa Suomessa. Toisaalta koronavuosikin on näkynyt Jävla Sås Bolagilla.

– Kasvaviin myynteihin on vaikuttanut se, että ihmiset ovat syöneet kotona, Gestranius toteaa.

Luetuimmat