"Missään muussa kunnassa ei ole ollut näin isoa viivästymisprosenttia kuin Lappeenrannassa" – Aluehallintovirasto pyytää Eksotelta selvitystä toimeentulotukihakemusten käsittelyn viivästymisestä

Lappeenrannassa täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemuksista 31 prosenttia ja Imatralla 10 prosenttia käsiteltiin hitaammin kuin lakisääteisessä seitsemässä päivässä.

Taru Hokkanen

Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemusten käsittely on viivästynyt merkittävästi Etelä-Karjalassa. Arkistokuva.

Toimeentulotukihakemusten käsittely on Lappeenrannassa ja Imatralla liian hidasta. Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) keväällä tekemän selvityksen mukaan Lappeenrannassa täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemuksista 31 prosenttia ja Imatralla 10 prosenttia käsiteltiin hitaammin kuin lakisääteisessä seitsemässä päivässä. Lappeenrannassa käsittely viivästyi 114 hakemuksen kohdalla, Imatralla kymmenen.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (AVI) on pyytänyt viivästymisistä selvitystä täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen käsittelyä hoitavalta Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiriltä (Eksote).

Sosiaalihuollon ylitarkastaja Sari Luukko AVIsta pitää etenkin Lappeenrannan viivästymislukuja suurina.

— Se on aika paljon, ja kuulostaa erikoiselta. Missään muussa kunnassa ei ole ollut näin isoa viivästymisprosenttia kuin Lappeenrannassa. Joskus näistä löytyy myös inhimillisiä virheitä.

Vielä viime syksyn selvityksessä Eksotella ei havaittu ongelmia toimeentulotukien käsittelyssä.

— Siksi kiinnostaa, mikä tässä on selityksenä.

Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemukset tulee lain mukaan käsitellä seitsemässä päivässä niiden saapumisesta. Toimeentulotuen perusosan käsittelystä vastaa Kela.

Henkilöstövajetta ja uusi ohjelmisto

Vastaava sosiaalityöntekijä Ritva Nikkilä Eksotesta myöntää ongelman olemassaolon.

— Tämä on vakava tilanne. Eniten tästä on harmia asiakkaille, joiden päätökset viipyy. Se on harmittavaa, että asiakkaat kärsivät.

Nikkilä sanoo viivästysten olevan monen tekijä summa. Eksotessa siirrettiin ensimmäisenä Suomessa sosiaalitoimen asiakirjat Kanta-palveluun, minkä vuoksi vuoden alussa otettiin käyttöön uusi ohjelma. Sen opettelu on hidastanut toimintaa.

— Uuden omaksuminen vie aikaa kaikilta. Asiakkaat eivät saisi siitä kärsiä, mutta niin on valitettavasti käynyt.

Myös henkilöstöpula on hidastanut käsittelyä.

— Alkuvuodesta on ollut työntekijöiden poissaoloja. Osaavan sijaisen löytäminen on ollut haastavaa. Määrärahaa on, mutta ei ihmisiä, tai me emme ole osanneet heitä löytää. Kun kaikki ovat töissä, pysymme määräajoissa.

Nikkilä sanoo, että elokuussa hakemusten käsittelyssä on pysytty lain edellyttämässä aikataulussa. Eksotessa on keskusteltu toimenpiteistä, joilla asiat saadaan korjattua. 

—Mietimme palvelun sujuvuuta.

Viimeinen keino uhkasakko

Aluehallintovirasto odottaa Eksoten selvitystä lukujen paikkansapitävyydestä, ongelmien syistä ja korjaustoimenpiteistä syyskuun loppupuolella.

— Ensin annetaan mahdollisuus korjata tilanne, Sari Luukko sanoo.

— Jos toimenpiteet eivät ole riittäviä, jatkamme valvontaa ja mietimme mahdollisia sanktioita. Huomautus on vakavin keino.

Jos tilanne ei parane, viimeisenä keinona on uhkasakon asettaminen.

Eksoten lisäksi Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyytää selvitystä 11 kunnalta toimeentulotukihakemusten käsittelyaikojen pitkittymisestä.

THL seuraa kuntien toimeentulotukihakemusten käsittelyaikoja kahdesti vuodessa kyselyillä huhtikuussa ja lokakuussa.