Saaristoreitin kunnat aikovat hankkia suuremman lautan Saimaan pyöräilyreitille – Roope-Saimaan korvaaja kuljettaisi tuplasti matkustajia

Saimaan saaristoreitin viisi kuntaa neuvottelevat uuden aluksen hankinnasta Saimaan saaristoreitille. Isompi alus voisi kuljettaa tuplasti enemmän matkailijoita tähän kesään verrattuna.

Mika Strandén

Roope-Saimaa -alus kuljetti viime kesänä pyöräilijöitä Puumalan Lintusalon ja Taipalsaaren Sarviniemen ja Kyläniemen välillä. Se aiotaan ensi kesänä korvata isommalla aluksella.
Roope-Saimaa -alus kuljetti viime kesänä pyöräilijöitä Puumalan Lintusalon ja Taipalsaaren Sarviniemen ja Kyläniemen välillä. Se aiotaan ensi kesänä korvata isommalla aluksella.

Saimaan saaristoreittiä ylläpitävät viisi kuntaa neuvottelevat aiempaa isomman aluksen hankkimisesta saaristoreitin vesiosuuksille. Tarkoituksena on tuplata pyöräilyreitin matkailijakapasiteetti. Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.

Tänä kesänä liikennöinyt Roope-Saimaa -alus pystyi kuljettamaan kymmenen pyöräilijää kerralla. Tulevaisuudessa luku on nousemassa kahteenkymmeneen.

Saimaan saaristoreitti kulkee Imatran, Ruokolahden, Lappeenrannan, Taipalsaaren ja Puumalan alueella. Se on kuntien yhteinen matkailuprojekti, joka avattiin viime kesänä Puumalan saaristoreitin suosion innoittamana.

– Matkailijoita uudella reitillä oli kesällä kolme kertaa enemmän mitä odotimme. Kuljetimme kesän aikana 1500 pyöräilijää Lintusalon ja Sarviniemen välillä, Puumalan markkinointipäällikkö Tuula Vainikka kertoo.

Uuden aluksen hankinnan ja ylläpidon kuntakohtaiset kulut ovat vielä auki.

– En vielä itsekään tiedä yksityiskohtia, Puumalan kunnanjohtaja Matias Hilden kertoo.

Alushankintaan haetaan myös ulkopuolista rahoitusta. Saimaan saaristoreitin kunnat ovat Ylen tietojen mukaan hakeneet Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiön nimissä rahoitusta Pyöräillen ja retkeillen eteläiselle Saimaalle -hankkeelle.

Viime kesänä reitillä käytetty Roope-Saimaa alus oli Taipalsaaren kunnalla vuokralla Pidä saaristo siistinä -yhdistykseltä nimellisellä sadan euron hinnalla.

Mika Strandén

Laura Hari ja Claudius Technau nousivat viime kesänä Taipalsaaren Sarviniemestä Puumalan Lintusaloon suuntaavan Roope-Saimaa -pyörälautan kyytiin. Ensi kesänä kyseistä reittiä saatetaan liikennöidä jo päivittäin.
Laura Hari ja Claudius Technau nousivat viime kesänä Taipalsaaren Sarviniemestä Puumalan Lintusaloon suuntaavan Roope-Saimaa -pyörälautan kyytiin. Ensi kesänä kyseistä reittiä saatetaan liikennöidä jo päivittäin.

150 kilometriä pitkän Saimaan saaristoreitin kannalta vesiyhteys on ehdoton – ilman sitä Saimaan ympäriajo venähtäisi noin 350 kilometriin. Tänä kesänä Roope-Saimaa kuljetti pyöräilijöitä päivittäin Suur-Saimaan selän yli Taipalsaarella Kyläniemestä Sarviniemeen. Lauttamatka kesti 35 minuuttia.

Sama lautta kuljetti pyöräilijöitä myös Puumalan ja Saimaan saaristoreittien välillä. Puumalan Lintusalon ja Sarviniemen väliä alus kulki kolmesti viikossa. Tuohon matkaan aikaa kului noin puolitoista tuntia.

– Uskoisin, että ensi kesänä ajetaan päivittäin myös Lintusaloon, Vainikka kertoo.

– Matkustajakapasiteetin kasvaessa se tulee kannattavammaksi, ja myös kysyntää olisi. Olettaisin myös, että reitille saadaan nopeampi alus, jolloin matka-aika hieman lyhenee.

Vainikka odottaa reitin suosiolle reipasta kasvua.

– Meillä on ollut Puumalan omalla saaristoreitillä 30 prosentin vuosittaista ja kasvua, ja nyt saatiin hieno alku myös uudelle saaristoreitille. Uskon, että senkin suosion kasvu on samaa luokkaa.

Luetuimmat

Kommentoidut