Junaliikenne Imatralta Pietariin vuonna 2025 on edelleen realismia  – "Viime aikoina on lähinnä varmisteltu, että eiväthän suunnitelmat ole muuttuneet"

Tällä hetkellä kansainvälinen matkustajaliikenne Venäjälle on pysäyksissä koronan vuoksi.

Jarmo Hämäläinen

Koejuna saapui Pietarista Imatralle syksyllä 2019. Arkistokuva.
Koejuna saapui Pietarista Imatralle syksyllä 2019. Arkistokuva.

Säännöllisen matkustajajunaliikenteen käynnistyminen Imatran ja Pietarin välillä vuonna 2025 on edelleen realistinen tavoite.

Näin kertoo Imatran kaupungin yhteysjohtaja Tea Laitimo.

– Itse asiassa sain juuri sähköpostia aiheesta VR:ltä ja kyllä, sekä VR:n että Venäjän rautatiet RZD:n fokuksena on pysyä tässä aikataulussa.

Korona on tuonut mutkia matkaan myös rautatieoperaattoreille. Tällä hetkellä kansainvälinen matkustajaliikenne Venäjälle on koronan vuoksi täysin pysäytetty.

Laadukkaan ja täsmällisen junaliikenteen varmistamiseen tulevaisuudessa panostetaan molemmin puolin rajaa.

– Viime aikoina on lähinnä varmisteltu, että eiväthän suunnitelmat Imatran ja Pietarin välisen raideliikenteen suhteen ole muuttuneet. Osapuolet haluavat varmistaa, että kansainvälinen matkustajaliikenne sujuu häiriöttä ja täsmällisesti sekä Vainikkalan että jatkossa Imatran kautta.

Tilaus ja testijunat mahdollisia jo ennen vuotta 2025

Testijuna ajoi Pietarista Imatralle syksyllä 2019. Onnistunut matka valoi uskoa siihen, että rautatieyhteys Imatran ja Pietarin välillä on mahdollista avata.

RZD:n varajohtaja Dmitri Pegov puhui tuolloin liikenteen alkamisesta jopa parin vuoden sisällä.

– Testijunan yhteydessä järjestetyssä seminaarissa realistiseksi tavoitteeksi asetettiin edelleen voimassa oleva vuosi 2025. Aiemmin voi olla mahdollista ajaa tilaus- tai testijunia, mutta säännöllisen liikenteen käynnistämiseen menee kauemmin.

Tuuli Truhponen

Allegro-junakaan ei tällä hetkellä kulje koronan vuoksi. Arkistokuva.
Allegro-junakaan ei tällä hetkellä kulje koronan vuoksi. Arkistokuva.

Marraskuussa otettiin askel eteenpäin

Säännöllisen junaliikenteen aloittaminen Imatran ja Pietarin välillä vaatii paljon toimia molemmin puolin rajaa.

Suomen puolella otettiin askel eteenpäin marraskuussa 2020, kun Väylävirasto ilmoitti aloittavansa ratasuunnitelman laatimisen tarpeellisine tutkimuksineen reitille Imatra-Imatrankoski-raja.

Rajaradan sähköistämisellä, kaksoisraiteella ja Imatrankosken ja Pelkolan ratapihamuutoksilla pohjustetaan Imatraa kansainvälisen raideliikenteen rajanylityspaikaksi.

Uusimmat uutiset