Kommentti: Lappeenrannan lentokenttä saa uusia reittejä, mutta samalla myös riskit kasvavat

Lappeenrannan lentokentällä on nyt hyvä hytinä. Monikaan ei uskonut, että reittejä tulee lisää näin rytinällä.

Lentokenttää on kehitetty vuosikausia, satsattu miljoonia euroja ja jopa perustettu oma mahalaskuun päätynyt lentoyhtiökin — ja tuloksia on aina vain jouduttu odottamaan.

Saimaan lentoasemasäätiön toimitusjohtaja Markus Lankinen muistaa, kuinka vielä äsken epäilijät sanoivat, että ennemmin lehmät lentää, kuin lentokenttä vilkastuu. ”Nyt ne lehmät sitten varmaan lentävät”, myhäili Lankinen.

Uusien reittien avulla hätyytellään ennätysvuotta 2011, jolloin lentokentän kautta kulki 116 000 matkustajaa. Se on kuitenkin kaukana tavoitteesta.

Kaupunki satsaa lentojen saamiseksi miljoona euroa vuodessa. Uudet reitit maksavat lisää.

Veroeurojen perusteena on saada Etelä-Karjalaan Keski-Euroopasta turisteja. Se on erittäin kova haaste, vaikka matkailubisnes maailmalla kasvaa. Vielä ei ole näitä uusia kansainvälisiä lentomatkustajia juuri näkynyt, venäläisiä taas sitäkin enemmän.

Etenkin talvikausi on vaikea. Sää on pitkät ajat rospuuttoa ja loskaa.

Saimaan alue halutaan saada Lapin ja Helsingin kaltaiseksi matkailuvetonaulaksi. Etenkin talvikausi on vaikea. Sää on pitkät ajat rospuuttoa ja loskaa.

Ja vaikka Saimaan jää kantaisikin hiihtäjän, on palveluissa vielä rutkasti kehittämistä.

Tampere-Pirkkalan kokemusten mukaan esimerkiksi Budapestin lentoja myytiin talvikaudella jatkuvasti ale-hintaan eli noin 15 eurolla suunta. Lappeenrannassa kohteen uutuus sekä Pietarista tulijat voivat lisätä talviajankin paikkakysyntää.

Ilmastonmuutoksen suitsiminen saattaa tuoda yllätyksiä lentoliikenteelle. Ryanairin arvaamattomuus tiedetään. Karvaimmalta Ryanairin lähtö tuntuisi, jos lentokentälle olisi tehty isoja investointeja, kuten Tampere-Pirkkalassa.

Luetuimmat