Hampaat kerralla kuntoon hoitava palvelumalli on ollut menestys — Lappeenrannassa hoidettu 650 asiakasta enemmän kuin viime vuonna

Uuden mallin mukaiseen hoitoon saa ajan Lappeenrannassa kahdeksan viikon päähän. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, mutta hiottavaakin riittää vielä.

Mika Strandén

Uusi palvelumalli on tehostanut Eksoten toimintaa. Hammaslääkäri Ville Laitala ja hammashoitajaharjoittelija Maaria Kasari hoitivat asiakasta Lappeenrannan keskushammashoitolassa.
Uusi palvelumalli on tehostanut Eksoten toimintaa. Hammaslääkäri Ville Laitala ja hammashoitajaharjoittelija Maaria Kasari hoitivat asiakasta Lappeenrannan keskushammashoitolassa.

Keväällä Lappeenrannan keskushammashoitolassa ja Imatran hammashoitolassa käynnistynyt uusi palvelumalli on saanut positiivisen vastaanoton. Mallissa asiakkaan tarvitsema hammashoito pyritään tekemään yhdellä käyntikerralla kuntoon, ja perustarkastuksen lisäksi esimerkiksi paikkaustoimenpiteet voidaan hoitaa samassa yhteydessä.

Aikaa varatessa asiakkaalle ilmoitetaan vastaanottopäivä ja tunnin aikaikkuna, jonka sisällä tarkka vastaanottoaika ilmoitetaan tekstiviestillä. Tekstiviesti lähetetään puoli tuntia ennen vastaanoton alkamista.

Eksoten suun terveydenhuollon ylilääkäri Maarit Natunen kertoo, että viime vuoteen verrattuna huhtikuun ja lokakuun välisenä aikana on pystytty hoitamaan 650 asiakasta enemmän. Vaikka vastaanoton tarkkaa pituutta ei pystytä määrittelemään etukäteen, saatu palaute on ollut positiivista.

— Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä. Hammashoitoa jännittävät asiakkaat ovat kiitelleet palautteissa sitä, ettei tarvitsee jännittää kuin kerran. Keskimäärin asiakkaiden käynnit ovat kestäneet 40 minuuttia, mutta yli tuntikin voi mennä joskus.

Tämä ja ensi vuosi kerätään kokemuksia

Hammaslääkärien puolella uudessa systeemissä on ollut opettelemista, ja etenkin pitkään perinteisellä vastaanottotavalla työskennelleet vierastavat vielä uutta tapaa toimia. Yleisesti toiminnassa riittää vielä kehitettävää.

— Koska perinteisellä vastaanotolla on totuttu antamaan yksittäisille perushoidon toimenpiteille jatkohoitoaika, on kokonaishoitoajan arviointia uudessa mallissa vielä harjoiteltava. Kun kaikkiin tarvittaviin perushoidon toimenpiteisiin käytettävä aika osataan arvioida paremmin, ei vapautuville työntekijöille tai odottaville asiakkaille tule turhaa odottelua.

Hammashoitoa jännittävät asiakkaat ovat kiitelleet palautteissa sitä, ettei tarvitsee jännittää kuin kerran.

Palvelumalli on otettu käyttöön myös muualla, ja esimerkiksi Porissa jonot puolittuivat kuukaudessa. Imatralla mallilla tehdään kaksi ja Lappeenrannassa neljä työpäivää viikossa. Sopimuksen mukaisesti malli on käytössä ainakin tämän ja ensi vuoden. Natusen mukaan sen jälkeen arvioidaan, ovatko Eksoten toivomat toimintaintegraatioedellytykset täyttyneet.

— Palvelumallin myötä meillä on käytössä erillinen toiminnanohjausjärjestelmä, jonka lisäksi meidän täytyy tehdä ajanvaraukset myös omaan potilastietojärjestelmään. Haluamme näiden kahden vuoden aikana nähdä, että systeemi on kaikille osapuolille mielekäs emmekä tee turhaa tuplatyötä.

Hoitoonpääsyajat vaihtelevat

Natunen sanoo Eksoten olevan taloudellisesti siinä tilanteessa, että asiakasmaksutulojen kasvu kattaa palvelumallissa käytettävän toiminnanohjausjärjestelmän lisenssimaksut. Muihin kuin Imatran ja Lappeenrannan keskushammashoitolohin malli ei ole laajenemassa, sillä malli vaatii 8—10 hoitohuonetta ollakseen kustannustehokas.

Imatralla uuden palvelumallin mukaiseen hammashoitoon saa tällä hetkellä ajan kahden ja Lappeenrannassa kahdeksan viikon päähän. Koko alueella perinteisemmän mallin mukainen hoitoonpääsyaika vaihtelee.

— Koko Eksoten alueella hammaslääkäriajan saaminen vaihtelee kahdesta viikosta kahteen ja puoleen kuukauteen. Suuhygienistille ajan saaminen vaihtelee viikon ja kolmen kuukauden välillä.

Kerralla kuntoon -palvelumalli:

Toiminnassa Lappeenrannan keskushammashoitolassa ja Imatran hammashoitolassa.

Käytössä ainakin tämän ja ensi vuoden.

Esimerkiksi suuhygienistillä käynti, perustarkastus ja paikkaus yhdellä käyntikerralla.

Sopii asiakkaille, joiden on mahdollista tulla vastaanotolle joustavasti ilmoitetun tunnin aikana ja olla hoidettavana tarvittaessa normaalia käyntiä pidemmän ajan.

Luetuimmat